Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fyradagarsvecka ska rädda Scaniajobb

Publicerat måndag 27 april 2009 kl 16.36

Lastbilstillverkaren Scania vill införa kortare arbetsvecka sänka lönen för alla anställda. På så sätt hoppas ledningen sänka kostnaderna och rädda jobben i lågkonjunkturen.

Scania lyckades dock undvika att hamna på minussiffror när årets första kvartalsrapport presenterades idag.

Scania gjorde en vinst före skatt på 164 miljoner kronor första kvartalet 2009. Det kan jämföras med en vinst på 3,5 miljarder kronor motsvarande period i fjol. Nu sätter ledningen in åtgärder för att minska kostnaderna. 

– Förslaget är att gå ner till fyradagarsvecka och under en period på sex månader, de kommande två kvartalen, också förhandla fram en lönesänkning på ungefär tio procent, för den här kortare arbetstiden. Den gäller då från mig genom hela organisationen till människor på golvet, så det gäller också tjänstemän, säger vd Leif Östling. 

Hur långt är förhandlingarna komna? 

– Ja, vi startat idag. Det kommer att ta några veckor innan vi är framme och ser om vi kan komma fram på den här vägen, vilket jag tror är väldigt bra. 

Förslaget Leif Östling hoppas att LO- och tjänstemannafacken går med på förslagen och att lönesänkningen med 10 procent och fyradagarsvecka kan införas snart. 

Scania går med vinst. Det blev i sammanhanget blygsamma 164 miljoner kronor jämfört med 3,5 miljarder förra årets första kvartal. Men Scania lyckades i rådande konjunkturläge ändå hamna på rätt sida nollstrecket. Värre var det ju för Volvo i förra veckan med minus 5,8 miljarder i förlust.  

Dystra framtidsutsikter är det alltså för fordonsindustrin som står mitt i kraftigt minskad efterfrågan och fallande lönsamhet och fler personalminskningar, även om lösningarna ser olika ut för bolagen.  

Scania försöker undvika uppsägningar. Bolaget tar halva kostnaden för den arbetsdag som de anställda inte arbetar. Den andra halvan dras från de anställdas lön.  

Man får en dag ledigt per vecka med 10 procents kostnadsreduktion.    

– Problemen är att efterfrågan har sjunkit med mer än 50 procent och i vissa länder, Östeuropa, med 70-80 procent. Det är naturligtvis ett väldigt besvärligt efterfrågeläge. Det andra stora problemet är att banksystemet fortfarande inte fungerar bra. Små och medelstora företag viserar hos våra leverantörer, men även hos våra kunder har vi fortfarande väldigt svårt att få tag på rörelsekrediter. 

Hur ska ni lösa det då? 

– Ja, vi får väl hoppas att alla pengar som stoppas in i banksystemet i finansvärlden också börjar komma ut via bankkontoren till de små och medelstora företagen, säger Scanias vd Leif Östling. 

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".