Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Annonskonjunkturen på väg uppåt

Publicerat torsdag 28 augusti 2003 kl 08.02
Annonskonjunkturen ser ut att vara på väg uppåt igen - det tror i alla fall den egna branschorganisationen. Just annonsmarknaden brukar kunna vara en tidig mätare på vart konjunkturen i Sverige är på väg. Det är IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, som för andra gången i år kan peka på en tillväxt i branschen.
Under första halvåret i år har annonsintäkterna för traditionella medier som tidningar, radio och tv ökat med 1,2 procent. Bland de traditionella medierna är det kvällspress och tv som ökar mest - med 10 respektive 5 procent. Däremot är det fortfarande trögt för storstädernas morgontidingar som tvärtom backar med 1,5 procent. Men allra bäst går det för en uppstickare, nämligen direktreklamen, som noterar en ökning på 10 procent för första halvåret i år. Och annonsmarknadens utveckling under årets andra kvartal är ännu bättre än under halvåret. Och Elisabeth Trotzig, VD för IRM, betraktar statistiken som att det efter flera dåliga år har vänt på den svenska annonsmarknaden.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.