Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lägre bokmoms gav ökad bokförsäljning

Publicerat fredag 29 augusti 2003 kl 17.45
Nu är det ett och ett halvt år sedan bokmomsen sänktes från 25 till 6 procent. Tanken var att uppmuntra läsandet. Sänkningen av momsen var en kulturpolitisk satsning. Inte ett stöd till bokbranschen. Och satsningen har lett till att bokförsäljningen ökat.
Det har Erik Hector som är butikschef i en bokaffär i Stockholm märkt. - Under förra året hade vi en 30 procentig ökning i försäljningen. Vi vet inte hur mycket momsen betydde för det. Men vi tror att den bidrog, säger Eric Hector. Att priserna på böcker och tidskrifter har sjunkit kan man se, men exakt hur mycket är svårt att säga. Statistiken är osäker och bokpriskommissionen menar att det kan finnas en bit kvar tills målet är helt uppfyllt. Det vill säga att bokbranschen kan ha höjt priserna mer än inflationen. Ingegerd Sahlström är bokpriskommissionens ordförande. - Det är fortsatt billigt att köpa böcker och tidskrifter. Momssänkningen , som riksdagen beslutade om, har fortsatt verkan. Det är också så att väldigt många människor köper fler böcker. Det är möjligt att köpandet planar ut något. Men i stort sätt kan man säga att det mål man hade har uppnåtts. Även om det kanske inte är riktigt till den sista procentsatsen. Bokbranschen däremot menar att mätmetoderna är felaktiga och att bokbranschen har sänkt priserna fullt ut i enlighet med momssänkningen. Sänkningen av bokmomsen var en kulturpolitisk satsning för att öka läsandet. Men de som ökat sitt läsande är dom som redan innan läste mycket. - De som redan läser, läser mer. De som är sällanläsare läser lite oftare. Men de som nästan aldrig läser en bok, de har inte brytt sig om den här sänkningen. De har inte upptäckt boken ännu, även om den har blivit billigare. I bokaffären är det fullt av människor. Ann-Kristin Källman och Björn Håkansson stod och valde bland bokhögarna. - Det blir så att man unnar sig lite fler böcker. Sådana som man kanske inte köpt annars, säger Ann-Kristin Källman. - Nej, jag köper nog böcker i samma omfattning ändå, säger Björn Håkansson. Hur stor roll spelar priset? - Inte så mycket. Det är mer intresset, säger Björn Håkansson.
Sara Hägg, Jonas Ohlin sara.hagg@sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.