Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att köra flygplan på Arlanda

Publicerat lördag 30 augusti 2003 kl 09.08
Luftfartsverket bör se över systemet för hur flygplanen kör på marken på Arlanda flygplats, anser statens haverikommission efter en incident i december förra året.
Händelsen som ligger bakom haverikommissionens uppmaning att se över Arlandas trafiksystem handlar om två flygplan, ett med 26 passagerare och ett med 29 passagerare, som klockan sju en mörk decembermorgon förra året bara var några meter från att krocka med varandra och orsaka en otäck olycka. Körde trots stopporder Det ena flygplanet var schweiziskt på väg mot startbanan och det andra ett svenskt plan som efter landning var på väg mot gaten. Piloten i det svenska planet körde över en korsning trots att han fått order att stanna. När det schweiziska planets biträdande pilot upptäckte det svenska planet skrek han ”stopp”. Huvudpiloten tvärnitade sitt plan och lyckades alltså stanna bara tre meter från det svenska planet. En katastrof med flygplan som krockar och börjar brinna kunde undvikas. Komplicerat taxisystem Problemet med detta tillbud är enligt haverikommissionen att Arlanda har ett alltför komplicerat taxisystem med många korsningar, ett stort trafikflöde och dessutom att piloter ofta begär att få köra genvägar. Många piloter som flyger ofta på Arlanda vittnar också om de komplicerade förhållandena, enligt haverikommissionen. Risken för misstag är stor och därför bör luftfartsverket se över hela taxisystemet. – Komplicerat, det är det, men frågan är om det är mer komplicerat än det behöver vara. Då måste vi gå in i utredningen och analsera det och det kommer vi att göra när vi fått utredningen i vår hand, säger Klas Hagström, operativ chef och ansvarig för banorna på Arlanda. Vad får ni generellt för respons från piloter och förare kring hur komplicerat det är på Arlanda? – Om jag säger så här, att vi har inte fått indikationer från piloter att det är speciellt komplicerat på Arlanda. Så vi har inte haft anledning att gå in och studera komplexiteten i något avseende. Utan detta är ju en av de första signalerna om att det kanske är komplicerat som gör att vi måste gå in och titta på det, och det kommer vi att göra.
Edvard Unsgaard edvard.unsgaard@sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.