Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Knuffar och krokben vardag för skolelever

Publicerat lördag 30 augusti 2003 kl 11.14
Skolorna måste ingripa även mot små bråk i skolan, till exempel knuffar och hotelser förekommer ofta och blir problem för många elever som är utsatta, visar en rapport från Arbetslivsinstitutet. Småbråk är vanligt, säger elever i Engelbrektskolan i Stockholm.
– Man knuffar varandra, men det är bara lite, bara på skoj. Det gör inte ont eller något. – Ja, man bråkar, man knuffar, man slåss. Särskilt killarna. Vad tycker du om det då? – Det är väl ganska roligt att titta på. – Det bara blir så när någon säger något lite dumt, så vill man vara lite elak. Små bråk mellan eleverna, knuffar i korridoren, fasthållningar och krokben, hotelser och förolämpningar tillhör vardagen för eleverna i skolan visar arbetslivsinstitutets undersökning bland över 1 000 elever i Uddevalla. Hälften bryr sig inte Av de utsatta eleverna sa ungefär hälften att det inte gjorde så mycket. Andra hälften kände sig främst arga, men en del också besvikna, rädda och kränkta. Vissa elever talade om skojbråk, alltså bråk på skoj, ofta mellan kompisar. Miriam Eliasson på Arbetslivsinstitutet tycker att skolpersonalen måste fråga sig för vem, gärningsmannen, kamraterna som tittar på eller den som är utsatt, bråket är roligt. Lärarna får kritik Eleverna kritiserade också lärarna för att inte ta småbråken på allvar, nästan hälften ansåg att lärarna sällan eller aldrig såg när en elev utsätts för kränkningar. Lärarna i Uddevalla hade själva inte samma åsikter om vad som är våld i skolan. Var fjärde lärare tyckte inte att knuffar i skolan skulle definieras som våld. Viktigt att ingripa mot alla bråk Miriam Eliasson tycker att det är viktigt att lärarna ingriper mot allt våld, även knuffar, småbråk och hotelser. Våldet ingår i ett mönster där en del elever skaffar sig fördelar, säger hon. – Verbal aggression, våld och även de här mer bagatellartade företeelserna är tätt förknippade med makt och fungerar som ett sätt att skapa hierarkier i skolan. För eleverna finns det vissa incitament för att bete sig på det här sättet eftersom det finns vissa fördelar att dra av att vara aggressiv på olika sätt, säger hon. Bland eleverna i uppehållsrummet på Engelbrektskolan finns både de som är utsatta och de som knuffar sina kompisar. Brukar du själv putta och sätta krokben? – Ja, på honom, säger en av eleverna. Varför? – Kul. Jag tror inte du tar så illa upp. – Nä, svarar en annan elev. Så han puttar dig och säger att det är kul? – Ja, det är ju bara på skoj, det vet jag. Hur kul är det att bli puttad, även om det är på skoj? – Det spelar inte så stor roll, jag tar inte illa upp. Vore det inte bättre om han slutade? – Joo...
Bengt Hansell bengt.hansell@sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.