Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

EMU kan ge nya löneavtal

Publicerat måndag 1 september 2003 kl 05.00
I den förestående lönerörelsen kommer lönekraven och avtalens längd att se olika ut beroende på om vi går med i EMU eller står kvar utanför, anser såväl Metall som är för EMU som Transport som är emot. Medan nej-förbunden utgår från att ett medlemskap i EMU skulle ge medlemmarna lägre reallöneökningar, gör Metall och de andra facken inom industrin motsatt bedömning.
– Så som jag ser det är det helt klart positivt om vi röstar fram ett ja på så sätt att det kan komma att innebära ett ökat reallöneutrymme genom att Europeiska Centralbanken har ett lägre inflationsmål. Men det kanske viktigaste i den här delen är ju att ett ja gör att vi vet bättre om de ekonomiska förutsättningarna, osäkerheten minskar, säger Anders Tideman, avtalssekreterare på Metall. – Ett nej skulle innebära ökad osäkerhet och osäkerhet har alltid varit förknippad med avtalsperiodens längd. Så ett ja skulle i det avseendet, tycker jag, innebära större förutsättningar för längre avtalsperioder. Med lägre inflation behöver inte heller löneökningskraven vara lika höga och Anders Tideman pratar om att man sannolikt hamnar runt normen på 3,5 procent i treåriga avtal om vi går med i EMU. En stor del av den svenska arbetsmarkanden står inför en ny lönerörelse. Om drygt ett halvår löper avtalen ut för i stort sett alla LO:s medlemsförbund, utom Kommunal som ju tecknade ett nytt i slutet av maj. Facken inom industrin arbetar just nu med sin avtalspolitiska plattform där en av utgångspunkterna alltså är längre, 3-åriga avtal och mer modesta lönekrav vid ett ja än vid ett nej. De två nej förbunden i LO, Transport och Handels, delar inte alls den uppfattningen. – Det normala är att när man är så osäker så blir det korta avtalsperioder, säger transports ordförande Per Winberg. Så det blir kortare avtalsperioder vid ett EMU-medlemskap menar du? – Ja, det bedömer jag det nog som att Transport har den uppfattningen. Både Per Winberg och Anders Tideman menar att åsiktsskillnaderna inte kommer att försvåra LO-förbundens samordning av sina krav. Handels ordförande Ninel Jansson tycker att Metalls och Anders Tidemans scenarier liknar ett utspel. – Den uppfattningen får faktiskt stå för honom själv. Det här är bara i desperation inför EMU-omröstningen, de där två sakerna har inte ett dugg med varandra att göra.
Pia Lille pia.lille@sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.