Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygaktierna stiger i värde

Publicerat tisdag 2 september 2003 kl 22.34
Trots alla larmrapporter om krisen för flyget, med minskat resande, rädsla för terrorattacker och bolag som gått i konkurs - så har många flygbolags aktier visat sig vara riktigt attraktiva den senaste tiden. Bara den senaste månaden har SAS-aktien stigit med nästan 40 procent.
SAS-aktien stiger av tre anledningar, säger Preben Rasch Olsen analytiker på Handelsbanken i Oslo, som följer SAS. Det första är att resandet har börjat se något bättre ut igen hos SAS, det är även en trend internationellt. Det andra är att SAS redovisade bra siffror i sin senaste kvartalsrapport och det tredje att dom har visat att dom är i stånd att dra ner på sina kostnader. Den uppfattningen delas även av en av hans kollegor i Köpenhamn, Carsten Leth på Carnegie. Enligt Carsten Leth är den färmsta förklaringen till aktien snabba utveckling att aktien har gått väldigt dåligt under dom senaste två åren. I början på året, när det till och med förekom spekulationer om konkurs, föll aktien rejält, därefter har både sars och irakkrisen klingat av och flyget utvecklats allt bättre internationellt. Det märks också på börsen. British Airways har stigit med ungefär 60 procent sen i mars, Air France har stigit med mer än 50 procent under samma periodoch Lufthansa med över 30 procent. SAS-aktien har under perioden stigit med mer än 60 procent, bara sedan halvårsrapporten i augusti har den stigit med mer än 40 procent, och handlas idag för 74,50. Men trots uppåttrenden för världens flygbolag anser Preben Rash Olsen på Handelsbanken i Oslo att branschen är i stort behov av fortsatt omvandling. I flygbranschen väger nationella hänsyn fortfarande alltför tungt, säger Preben Rasch Olsen, och anser att det inte fungerar i en alltmer globaliserad ekonomi. Cartsen Leth på Carnegie i Köpenhamn håller med men tror att SAS hänger med i den utvecklingen. Däremot vill han inte vara alltför optimistisk då det gäller SAS på kort sikt, det är alltför tidigt. Först måste företaget avsluta sina besparingsprogram och visa att dom kan klara den ökade konkurrensen, inte minst på den skandinaviska hemmamarknaden där finska flygbolaget Finnair har satsat i år.
Marcus Ålsnäs, ekonomireporter på Ekot
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.