Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Internet viktigt vid EU-valkampanjerna

Publicerat fredag 22 maj 2009 kl 06.00
Foto: Scanpix. Montage: SR.

Facebook, Youtube och Twitter är på väg att få ett stort genomslag i politikernas valkampanjer. I valet till EU-parlamentet spelar internet en större betydelse än i något tidigare val.

Moderaternas Anna Maria Corazza Bildt är en av de kandidater som raggar röster via nätet.

– Så fort jag är klar här så ska jag twittra och uppdatera att jag ska på Rotarymöte sedan.

Anna Maria Corazza Bildt har paus mellan ett möte med gymnasieelever och en Rotarylunch och med hjälp sin mobiltelefon av den allra senaste modellen uppdaterar hon sina hemsidor på internet.

Hon är inte ensam om att ta hjälp av nätet. Inspirerade av president Barack Obamas framgångsrika kampanj i USA förra året har nu korta meddelanden via Twitter, gruppinformation via Facebook eller filmer på Youtube blivit en närmast självklarhet för varje kandidat med självaktning.

Från USA kommer också inspirationen till de så kallade ”hemma-hos-möten” som Socialdemokraterna har som en del av sin valstrategi. Man bjuder hem kompisars kompisar med lagom stort politiskt intresse till mat och diskussion.

Ardalan Shekarabi är nummer åtta på Socialdemokraternas lista och hoppas att lite plockmat och samtal om Europa kanske ger ytterligare några kryss på valdagen.

– De som är här har själva kompisar, föräldrar, arbetskamrater och studiekamrater, och det här är någonting man pratar om. Att vara hemma hos någon och diskutera politik är inte något som man gör varje dag, så det sprider sig, säger Ardalan Shekarabi.   

Tommy Möller, professor i statsvetenskap tror att de här kampanjmetoderna kommit för att stanna, men det är inte alltid så lätt att applicera amerikanska metoder i den svenska myllan.

Tommy Möller påminner om Moderaternas försök med att lansera Yngve Holmberg som en svensk John F Kennedy på 1960-talet, och stora möten med jubel och strålkastare med Ulf Adelsohn 20 år senare.

– De måste bli bättre på att skriva bloggar och mer professionella när det gäller att lägga ut filmer på Youtube exempelvis. Man ser många barnsjukdomar så här i begynnelsen. Det är en bit kvar till Obamas kampanj, säger Tommy Möller, professor i statsvetenskap.

Pontus Mattsson
pontus.mattsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".