Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringskassan lanserar online-tjänst

Publicerat söndag 24 maj 2009 kl 15.47
Snart också på nätet. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Från i sommar ska det gå fortare för många att få ersättning från till exempel socialkontor. I slutet av juni sjösätter nämligen Försäkringskassan ett nytt elektroniskt system.

Försäkringsbolag, socialkontor och Kronofogden kan då vara direktuppkopplade mot Försäkringskassan och kan då snabbare avgöra vilken ersättning en person har rätt till.

Ulrika Persson på Försäkringskassan förklarar hur det nya systemet underlättar.

– I dag när man skickar en fråga i vårt gamla system kanske man får vänta ett dygn innan man får svar och sedan kanske man inte får precis de uppgifterna man vill ha. Då slutar det oftast med att man ringer till vårt kundcenter för partners för att ställa frågor om ”vad är det för information jag har fått och hur ska jag använda den i min handläggning?”. Nu kommer vi ju att få ett system där man direkt får bättre information som har högre kvalitet så man direkt ska kunna handlägga sina ärenden, säger Ulrika Persson på Försäkringskassan.

Redan sedan tidigare har Försäkringskassan omfattande utbyte av information med såväl andra myndigheter som försäkringsbolag. Sedan den 1 januari i år finns en ny lagstiftning som underlättar för myndigheterna att utbyta elektroniska uppgifter.

Det har gjort att Försäkringskassan nu introducerar den så kallade Online-tjänsten. Tjänsten ska göra att det går snabbare för till exempel en försäkringskund att få den ersättning han eller hon har rätt till.

Innan ersättningen kan betalas ut måste det klargöras om den drabbade har fått utbetalningar från bland annat Försäkringskassan.

Försäkringskassans nya elektroniska system ska ge försäkringsbolag, socialkontor och kronofogden möjlighet att direkt på internet ta del av information om ersättningar från Försäkringskassan. För bland annat försäkringsbolag är det viktigt att få snabb information, säger Olle Dixelius, verksamhetsutvecklare på Länsförsäkringar.

– Eftersom vi vill ha en hög servicegrad mot våra kunder är det viktigt för oss att få uppgifterna snabbt för att kunna ersätta den skadade snabbt, säger Olle Dixelius.

I dag kan det ta flera veckor, ibland månader, för kommuner och försäkringsbolag att få svar från Försäkringskassan, eftersom en del av informationen måste skickas med vanlig post.

Den nya direktinformationen kommer att göra att mycket av de långa handläggningstiderna försvinner, men en del komplicerade uppgifter som till exempel läkares diagnoser måste fortsatt skickas manuellt.

Online-tjänsten kommer också att sänka Försäkringskassans kostnader. I dag får Försäkringskassans kundcenter in upp emot 20 000 telefonsamtal i veckan med förfrågningar från kommuner, försäkringsbolag, med flera. Många av de samtalen kommer troligen att försvinna med det nya systemet, som kostar Försäkringskassan 14 miljoner kronor, säger Ulrika Persson.

– Vi ser att det är en ganska så låg kostnad om vi jämför med andra IT-utvecklingar och vi ser att vi kommer redan under innevarande år här att kunna ta hem flera miljoner och att det här projektet alltså helt kommer att ha betalat sig nästa år.

Varken kommuner, försäkringsbolag eller Försäkringskassan ser några tveksamheter när det gäller integriteten för de personer vars uppgifter det handlar om.

– Nej om vi tar mellan kommunerna finns det ju lagstöd för oss att vi har en skyldighet att byta information sedan tidigare när det gäller att samordna förmåner mellan oss och kommunerna. Däremot när det gäller försäkringsbolagen så har vi ju byggt in ett system så man måste begära ett samtycke naturligtvis från den som har tecknat sin försäkring där att man får byta information. Så det ser jag inga risker med, säger Ulrika Persson på Försäkringskassan.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".