Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Landsortspressen klarar krisen bättre

Publicerat måndag 25 maj 2009 kl 06.00
Storstadspressen har svårt att behålla annonsörer och läsare. Arkivfoto: Bertil Ericson/Scanpix.

Lågkonjunkturen har gett dagspressen ekonomiska problem. Annonsintäkterna minskar, men medan storstadspressen backar kraftigt, finns det landsortstidningar som klarar sig bättre.

– Våra tidningar är lokala produkter, lokala verksamheter. Och vi måste vara i marknaden annars gör vi inte det här bra. Så närheten är jätteviktig, säger Lovisa Hamrin som är koncernchef för Herenco som äger en rad tidningar i Småland och Västergötland.

Tror ni att ni har klarat er bättre än andra tidningar som gjort stora uppsägningar eller andra neddragningar?

– Det är ju så här att man ser effekt av det man gör, inte omedelbart, utan kanske längre fram. Så därför är det svårt att svara på den frågan nu.

Professorn i medieekonomi, Karl-Erik Gustafsson, säger att en landsortstidning på sin lokala marknad är mer oumbärlig för läsarna än storstadstidningen, det lockar annonsörer, och tidningarna blir mer dominerande än vad en storstadstidning kan vara.

– Läsandet svarar ju mer direkt på vad läsarna också vill ha i de här tidningarna. Det är den stora förklaringen. Vi ska komma ihåg att de flesta av våra stora landsortstidningar är mer än 115 år gamla och har alltså haft många år på sig att bygga upp mycket fasta relationer mellan tidning och läsare och det är det som betalar sig nu i kristid.

De har en fastare förankring bland sina prenumeranter då?

– Ja, absolut. Och även bland sina annonsörer i och med att de kan servera annonsörerna så bra täckning på sina utgivningsorter så är de också attraktiva där.

Tidningarna kämpar både mot att annonsörerna försvinner, eller köper färre och mindre annonser. För varje procent som BNP minskar, så köper företagen 4 - 5 procent mindre reklam, enligt Stefan Melesko som är docent i medieekonomi.

Samtidigt lockar internet annonsörer från papperstidningarna. 

Svenska Dagbladet, som i många år haft ekonomisk motvind, har inlett ett samarbete med Aftonbladet för att gemensamt spara pengar. En del av samverkan sker kring internetsajter som drar in pengar, som Jobb24, E24 och Tasteline.

Under första kvartalet har annonsmarknaden för morgonpress i storstad minskat med över 24 procent. Men Svenska Dagbladet har inte tappat annonser i lika hög grad.

–Ja, vi försöker hela tiden arbeta med att titta på vad läsarna vill ha i både tidning och webb och försöker vara innovativa och hela tiden jobba framåt. Vi har ju haft ett kvartal som har varit besvärligt för hela annonsmarknaden men samtidigt har vi tagit marknadsandelar och det tror jag beror på att vi försöker ligga steget före och ja vara innovativa, göra nya saker. Det är helt enkelt det som vi gör för att klara av det här, säger Svenska Dagbladets vd Gunilla Asker.

Annika Digréus
Daniel Rundqvist
Sören Granath 

annika.digreus@sr.se
daniel.rundqvist@sr.se
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".