Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Starka reaktioner i livsmedelsbranschen

Publicerat tisdag 26 maj 2009 kl 17.25
Orsakar krismöten.

Vid landets stora livsmedelskedjor har dagens rapportering väckt starka reaktioner. På flera håll har det hållits snabbinkallade möten med danska leverantörer av fläskkött.

– Vi köper ju en hel del dansk fläskfilé, så det är klart att det berör oss. Vi har kallat danskarna till ett möte redan i morgon, för att gå igenom det vi har sett och för att gå igenom eventuella åtgärdsprogram, säger Torbjörn Lithell, affärsområdeschef vid Axfood som äger Willys, Hemköp och PrisXtra.

Ekots granskning av grishanteringen på danska gårdar upprör landets stora livsmedelskedjor. Ica, Coop och Axfood importerar alla fläskkött från Danmark, främst fläskfilé och benfri kotlett, och närmare en tredjedel av det sålda köttet är danskt.

ICA, Coop och Axfood har alla inplanerade möten med leverantören imorgon och enligt Johanna Stiernstedt, kvalitetsansvarig vid Ica, har bilden av den danska produktionen varit god hittills.

– Den har varit så god som vi har kunnat acceptera. Den svenska har varit bäst, men Danmark har kommit längst av våra europeiska grannar, säger Johanna Stiernstedt på Ica.

Livsmedelskedjorna säger sig alla ställa krav på djurhållningen, men vid den största leverantören, slakterikoncernen Danish Crown, som de tre företagen importerar från, säger man att kunden kan begära en bättre djuromsorg om man är villig att betala för det.

Mårten Pedersen chef för grisköttsdivisionen, på Danish Crown, säger att svenskarna i dagsläget inte ställer några särskilda krav på djurskyddet.

– Vi ser inte att det är en stor fråga på den svenska marknaden, säger Mårten Pedersen, på Danish Crown.

När vi berättar för Coop att de kan ställa högre krav djuromsorgen från Danish Crown, svarar informationsansvarig Magnus Frisk så här:

– Då tycker jag att vi ska göra det i så fall, säger Magnus Frisk på Coop.

Varför har ni inte gjort det?

–Jag kan inte svara på det. Men det är en viktig fråga för oss, för vi vet att våra kunder och medlemmar bryr sig om att vi ska visa omtanke för människor, djur och miljö. Då är det viktigt att vi ska ställa krav, och jag vet inte varför vi inte har gjort det.

Och vid Axfood lovar affärsområdeschef Torbjörn Lithell att följa upp sina nya krav på danska leverantörer.

– Vi har en ny uppförandekod där just djuromsorgen är med. Vi diskuterar vad för delar vi vill ha med inom djuromsorgsbiten. Den biten kommer vi att följa upp och se till att den följs, säger Torbjörn Lithell på Axfood.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".