Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya vägar med nya pengar

Publicerat söndag 7 september 2003 kl 15.52
Vägverket öppnar för att pengarna till byggandet av landets vägar kan komma från andra kassor än statens. Som Ekot tidigare berättat väljer allt fler kommuner att låna ut pengar för att få efterlängtade vägar byggda.
Vägverket vill nu utöka de möjligheterna för att få fart på vägbyggandet, det säger verkets generaldirektör Ingemar Skogö. – Jag ser att vi har ett antal väldigt angelägna projekt som efterfrågas runt om i landet och som i en samhällsekonomisk kalkyl visar en hög lönsamhet. Då är det ju ur samhällets synpunkt angeläget att de kommer till stånd så fort som möjligt, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skog – Finns det då möjlighet att förskottera så blir det ju totalt sett en bättre effekt. Därför är jag positiv till det. Pengar till vägar lånas ut När statens kassa är skral letar Vägverket efter andra sätt för att betala de vägar som annars riskerar skjutas på framtiden. Ett sätt är förskottering, att kommuner eller företag lånar ut pengar. I dag får 30 procent av anslagen förskotteras. Ingemar Skogö är inte främmande för att försöka höja gränsen ytterligare, trots den kritik som finns från en del håll om att det är fel att den som betalar får gå före i kön. Intresset bland kommunerna är i alla fall stort. Avgiftsfinansering kan vara lösning Ingemar Skogö kan också tänka sig fler alternativa finansieringssätt, exempelvis kan förslaget om att avgiftsfinansiera en ny motorväg vid Strömstad vara ett sätt att lösa trafikproblemen i Stockholm. – Ja, vi för fram förslaget nu när det gäller norra Bohuslän mellan Svinesund och Strömstad men jag ser ju att en sådan typ av lösning i kombination med kanske anslagsfinansering skulle kunna vara ett sätt att få till stånd en förbifart förbi Stockholm något snabbare än vad som annars är möjligt, säger Skogö. Lägre än EU-snittet Däremot tvivlar Vägverket nu på den idé som togs fram för några års en om att privata företag skulle bygga vägar och sen leasa ut de till ststen, det som kallas för PPP. Ingemar Skogö hoppas i så fall mer på det förslag han själv lanserade för två år sen om att låta en del av bensinskatten gå direkt till väginvesteringar för att de inte ska drabbas av statens budgetsvängningar. – Jag hoppas ju att finansieringsfrågorna på nytt kommer upp till en bredare diskussion. Vi ser ett läge där vi har en lägre andel än EU-snittet när det gäller investeringar i vägar i förhållande till BNP. Därför tror jag att det är viktigt att vi i samhället för en debatt om hur vi ska kunna få upp investeringsandelen för att kunna få en högre effektivitet och en högre tillväxt i samhället, säger Ingemar Skogö, generaldirektör för Vägverket. Daniel Rundqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.