Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
NTF-förslag

Vägverket vill inte ha juridiskt ansvar

Publicerat onsdag 27 maj 2009 kl 12.49
I dag är det den enskilde bilföraren som riskerar att åtalas för att ha orsakat olyckor. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Vägverket och kommuner borde kunna ställas inför rätta om till exempel dåligt underhållna vägar leder till olyckor. Det föreslog trafiksäkerhetsorganisationen NTF i Ekot i morse men Vägverkets generaldirektör vill inte se ett rättsligt ansvar.

Bilförarna Magnus Kanerfalk och Simon Söderberg välkomnar förslaget.

 – Det tycker jag låter bra.

 – Jag har själv kört sönder fälgar och grejer och det har varit risk för att man har kunnat köra av vägen när det har varit bulor och hål i vägen.

Tror du att det skulle förbättra trafiksäkerheten?

 – Får de lite böter så tror jag säkert att det kan bli bättre.

 – Det handlar om att Vägverket har ett ansvar att vägarna ska vara i ett bättre skick.

I dag är det bara den enskilde bilföraren som riskerar att åtalas för att ha orsakat olyckor. Men även vägen i sig kan vara trafikfarlig genom till exempel dåligt underhåll eller felsatta hastigheter.

NTF vill nu att även den som är ansvarig för någon del av transportsystemet ska kunna ställas till svars när en olycka inträffat, Vägverket, kommunen, eller kanske en fordonstillverkare.

Lena Erixon är tillträdande generaldirektör på Vägverket och hon medger att även brister på vägarna orsakar olyckor.

– Visst finns det fortfarande brister i vårt vägnät som kan orsaka trafikolyckor, så är det, säger Lena Erixson.

Vilket ansvar anser du att ni har för det?

– Vi har ansvar dels för att se till att kunna åtgärda de här bristerna inom ramen för de pengar vi har. Vi har också ansvar för att anpassa hastigheten i vägnätet och det gör vi, säger Lena Erixson.

Delvis kommer ansvaret också framöver skärpas för vägarnas standard. Ett EU-direktiv gör att den som bygger eller sköter en väg mer tydligt än i dag ska kunna garantera trafiksäkerheten, med hot om förelägganden och viten.

Det handlar då om förebyggande arbete, något som Vägverket ställer sig bakom. Men att gå så långt som NTF kräver med ett juridiskt ansvar efter en olycka, det vill inte Lena Erixon.

– Nej, det tycker jag inte. Vi ställer oss bakom det EU-direktiv som finns och genomförandet av det. Vi ska jobba med ett förebyggande arbete, säger Lena Erixson.

Är inte bästa sättet att snabbt få bort brister att ni också har ett rättsligt ansvar i efterhand?

– Nej, jag tycker inte det. Jag tycker att det viktigaste är att vi faktiskt åtgärdar de brister som finns. Det är en fråga om resurser men också en fråga om att arbeta med olika typer av åtgärder, säger Lena Erixson.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".