Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny Volvomodell i Golfskugga

Publicerat måndag 8 september 2003 kl 12.30
Idag måndag lanserar Volvo en ny modell av sin mellanklassbil S40 för världspressen på bilsalongen i Frankfurt. Med den nya modellen hoppas Volvoledningen att öka sina volymer, men det kan bli svårt att få uppmärksamhet i Frankfurt.
För biltokiga här i Tyskland, europas största bilmarknad, finns det en nyhet framför alla andra vid bilmässan i Frankfurt. Det är här som den femte generationen av storsäljaren Golf från Volkswagen ska premiärvisas. Nya Golfen dominerar Den nya Golfen är något längre, något bredare och styvare än sina föregångare, som hittills sålt i 22 miljoner exemplar under sina 28 år. En annan premiär som fått stor förhandsuppmärksamhet, men som är av det mer spektakulära slaget, är Mercedes exklusiva sportvagn SLR McLaren. Från 0 till 100 på 3,8 sekunder med en motor stark som den största lastbilen och en prislapp på över 3 miljoner kronor. Väntar på konjunkturuppgång Bilindustrin står nu och stampar och hoppas att konjunkturen ska vända. I Tyskland har man med hjälp av kraftiga rabatter hållit bilförsäljningen på samma nivå som i fjol, medan den har sjunkit på andra stora marknader inom EU. Volvo har hittills tappat i försäljning Europa men ökat i USA. Med nya S40 ska trenden vända i Europa och exporten till Kina flerdubblas på sikt. För att nå sina mål med S40 har Volvo investerat 3,2 miljarder i sin fabrik i Gent i Belgien.
Kristian Åström kristian.astrom@sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.