Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Avancerad bilteknik kan vara trafikfarligt

Publicerat tisdag 9 september 2003 kl 06.40
Den allt mer avancerade informationsteknologin i moderna bilar är långt ifrån alltid trafiksäker. Forskare varnar nu för att de dataskärmar, där man sköter allt från klimatanläggning till tv, kan bli en trafikfara om de är fel utformade och inte tillräckligt enkla.
På en liten dataskärm mitt på instrumentbrädan finns i stort sett alla funktioner man kan tänka sig. Klimat, ljud och tv. Men också exempelvis bromsarnas status, servicetider och vägkartor. Allt styrs av en liten manöverspak vid växelspaken, som man använder för att klicka sig fram och tillbaka i menyn. Per Jacobsson, bilhandlare i Jönköping, erkänner att det kan vara lite rörigt till en början. - Det tar lite tid innan man kommer in i det. man märker också att det är en generationsfråga. Men får man jobba lite med det så klarar man det ganska lätt. Det är ganska logiskt uppbyggt. Är man bara van vid en dator så klarar man att hantera detta väldigt enkelt. Men stör det inte när man är ute och kör? - Man ska självklart inte hålla på med det för mycket samtidigt som man kör bilen. De flesta biltillverkare plockar idag in mer och mer IT i bilarna. Utrustning som ska hjälpa bilisten i trafiken. Men risken finns samtidigt att det får motsatt effekt, och att krånglig teknik i stället blir en trafikfara. Det säger forskaren Lena Nilsson på Väg och transportforskningsinstitutet, VTI. - Vi ser ju att introduktionen av nya system kan bli ett stöd. Men det kan även bli en stjälp i och med att man lägger till ett antal uppgifter som man ska utföra tillsammans med bilkörning. Det kan orsaka distraktion. Du kanske håller händerna på ratten, vilket är ett viktigt argument när vi pratar om telefoner. Men har du inte hjärnan med dig så spelar det liksom ingen roll. Du måste vara mentalt med i körningen för att kunna reagera på det som händer i realtid ute i trafiken. Flera biltillverkare har nu börjar få upp ögonen för att tekniken också måste vara användarvänlig. Magnus Rilbe på Volvo Technology i Göteborg, som håller med om farorna, hoppas ändå på att tekniken rätt använd ska göra bilkörningen säkrare. - Visst finns det risker. Men jag tror att fordonstillverkarna är medvetna. Volvo försöker väl framför allt ha det är i fokus eftersom säkerhet är ett av våra kärnvärden. Samtidigt försöker vi driva en parallell utveckling för att försöka överkomma de brister som människan har. Människan är inte 100 procent alert när man kör bil. Då försöker vi titta på system som kan påkalla förarens uppmärksamhet.
Daniel Rundqvist, Ekot i Jönköping daniel.rundqvist@jkpg.sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.