Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stödpaket till bilindustrin orört

Publicerat söndag 31 maj 2009 kl 11.15
Volvo har fått klartecken från Europeiska investeringsbanken, men regeringen har satt stopp. Foto: Adam Ihse/Scanpix.

Regeringen tänker inte göra det enklare för bilindustrin att ta del av det stora stödpaketet på 28 miljarder som presenterades före årsskiftet. Detta trots att inte en enda krona hittills har betalats ut.

Jöran Hägglund, statsskreterare på näringsdepartementet, tycker det är bra att regeringen fortsätter att ställa höga krav på bilindustrin. Krav som bland annat ledde till att regeringen sa nej i februari när General Motors ville ha stöd till Saab.

Det är en nöjd Jöran Hägglund som på en dålig mobiltelefon berättar om hur regeringen skyddat skattebetalarnas pengar från att dras med i General Motors eventuella fall.

– Hade vi gett det då så hade vi nu suttit i en sits där de pengarna hade sugits in i ett chapter 11-förfarande och den troliga konkurs som troligen ligger framför GM.

Men det är långt ifrån bara Saab som fått nej. Vartenda öre av de 28 miljarder kronor som regeringen lanserade i sitt stödpaket i december finns kvar.

– Vi skapar här goda förutsättningar för den svenska fordonsindustrin. De ska ha lika goda förutsättningar att producera och utveckla lastbilar som i de andra europeiska länderna. Det säkrar vi med de här förslagen. Vi lägger en stabil finansiell grund för de här bolagen, sa finansminister Anders Borg när paketet lanserades.

Stödpaketet består av tre miljarder i ett bolag för forskning inom bilindustrin. Första investeringen väntas tidigast senare i sommar. 20 miljarder i statliga garantier för lån i Europeiska investeringsbanken. Volvo Personvagnar har redan fått klartecken från EIB men regeringen har satt stopp eftersom ägaren Ford inte kan lova att pengarna stannar i Sverige.

Och vad gäller de fem miljarderna i undsättningslån så har inte heller de betalats ut.

– Vi har inte ställt ut något lån eller gett klartecken för något lån än. Framför allt för att reglerna för att få ett lån är väldigt hårda, säger Magnus Thor, som har hand om undsättningslånen på Riksgälden. 

Och reglerna för undsättningens lånen kommer inte att ändras, säger statssekreterare Jöran Hägglund.

– Jag har svårt att se att vi skulle göra det idag. Och sedan om det behövs nåt annat så är det det vi tittar på, så det får vi återkomma till. Men det är viktigt att vi ser till att vi använder skattebetalarnas pengar till rätt saker och att vi inte hamnar i en sits där det finns stora offentliga låneprogram som försvårar en nödvändig strukturomvanling, säger han.

Det kärvar också vad gäller andra stöd till bilindustrin. Till exempel har arbetsmarknadsdepartementet ännu inte fått iväg ansökan om pengar ur EU-kommissionens globaliseringsfond. En ansökan som ministern Sven-Otto Littorin lanserade stort i februari.

Motivet till att det dröjer är enligt departementet den komplicerade ansökningsproceduren. Samtidigt har pengar ur fonden redan betalats ut till andra länder såsom Finland, Tyskland, Frankrike, Malta och Spanien. Och systemet med statsfinansierade permitteringslöner som Belgien och Tyskland utökat rejält sedan årsskiftet är fortfarande inte aktuellt för Sverige.

Mari Forssblad
mari.forssblad@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".