Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Besked nära om GM:s framtid

Publicerat måndag 1 juni 2009 kl 12.11
GM:s huvudkontor i Detroit. Foto: Paul Sancya/Scanpix.

Om ett par timmar väntas General Motors ansöka om konkursskydd för att kunna rekonstrueras, och sedan återuppstå i ett nytt bolag med hälften av dagens bilmodeller. Det blir ett bolag utan svenska Saab, som är mitt inne i slutförhandlingarna med tre tänkbara köpare. Enligt Anette Hellgren, på tjänstemannafacket Unionen vid Saab automobil, är beskeden om ägaren GM väntade.

– Det är inte förvånande, för att den finansiella krisen har ju inte släppt sitt grepp över värden ännu. Vi förstod nog att det behövdes något annat för att förbättra finanserna för GM, säger Anette Hellgren, klubbordförande för Unionen på Saab.

När GM nu vill skapa ett friskt bolag efter rekonstruktionen blir det med bilmodellerna Chevrolet, Cadillac, Buick och GMC.

Vem som köper Saab är ännu oklart, även om en ny ägare väntas presenteras inom de närmaste dagarna, enligt uppgifter till Ekot.

När affären mellan Opel, som ju också ägts av GM, och den kanadensiska Magna, blev klar i helgen, så innebar det att den tyska regeringen, med förbundskansler Angela Merkel, garanterar tyska krediter på motsvarande 50 miljarder svenska kronor.

Men enligt statsminister Fredrik Reinfeldt är något sådant inte aktuellt i nuläget för Saab här i Sverige.

– Det är alltid ett påstående om att varje skattepeng som sätts in påstås jobba, alla jobb blir kvar och det finns inga problem då. Jag tror inte att det stämmer.

Gjorde Angela Merkel fel då?

– Jag tror att alla i grunden måste förhålla sig till att det är en stor överkapacitet. Om man har förmåga att bygga 18-19 miljoner bilar i Europa, och det säljs 11 miljoner, då kan inte alla politiker säga att alla jobb ska vara kvar, och att alla bilar ska produceras precis som tidigare. Dessutom blir det ju så att vi binder då de skattepengar vi har för välfärd. Det är skolans pengar, säger statsminister Fredrik Reinfeldt.

Det här innebär för Saabs del att en köpare måste bli klar innan det kan bli aktuellt med några svenska, statliga garantier. Allt för att se till att biljobb blir kvar i Sverige, och inte hamnar utomlands.

– Vi har ju ställt väldigt tydliga och enkla villkor för att ställa ut garantier. Det är ju att vi kan säkra att pengarna för att betala de här lånen finns tillgängliga i Sverige, och att det finns garantier för att inte ägarna tar ur pengarna ur bolagen genom utdelningar. När vi har de här garantierna på plats och vi är överens om värderingar, då finns det möjligheter att få till stånd garantisystem, säger finansminister Anders Borg.

Mari Forssblad
mari.forssblad@sr.se 

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".