Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo och Vattenfall i hybridsamarbete

Publicerat måndag 1 juni 2009 kl 16.49

Volvo Personvagnar och Vattenfall presenterar idag ett samarbete kring en ny hybridbil som kan laddas i vanliga vägguttag. Bilen som kan köras i fem mil på enbart el ska börja säljas om tre år.

– Vi ser ju en bilindustri som kommer att byggas om från grunden och som kommer att ge oss ett uthålligt samhälle i framtiden. Betydelse av dagen är oerhört stor, säger Lars G Josefsson, vd och koncernchef på Vattenfall. 

Han är entusiastisk över samarbetet och visar hur det går till när en av de tre testbilarna laddas. 

– Nu har vi anslutit en trefas elkabel med tio ampere till denna demonstrationsbil, säger Lars G Josefsson.  

Samtidigt som bensin- och dieselpriserna idag nådde de högsta nivåerna på hela året, presenterade Vattenfall och Volvo Personvagnar sitt samarbete kring en nya så kallade plug-in hybridbil som ska börja säljas 2012.  

Den kan till skillnad från klassiska hybridbilar, laddas i vanliga eluttag, hemma eller i laddningsstolpar på sta´n. 

Tack vare nya, mer effektiva batterier kan den köra på enbart el i fem mil, jämfört med hybridbilar som kan köra runt en kilometer på el. 

De så kallade plug-in bilarna har också en dieselmotor, som går igång när elen tar slut. 

Volvo PV hade egentligen tänkt lansera en vanlig hybridbil om tre år, men ändrade sig när Vattenfall hoppade på projektet, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell. 

– Tiderna är tuffa, men vi kommer att fortsätta komma med bra produkter, säger Stephen Odell. 

Vattenfalls roll i projektet är att bidra med teknik och infrastruktur. De kommer att ta en avgift för laddningsstolparna och ser dessutom fördelar med att bilarnas batterier som kräver el även kan användas till annat, enligt Lars G Josefsson. 

– De här nya typen av batterier med bra performance, som också kommer att stå där hemma i garaget. Därmed kan vi också använda det på ett smartare sätt i hemmet, även för andra användningsområden än bilen, säger Lars G Josefsson, vd och koncernchef på Vattenfall. 

Bilarna kommer att produceras i Torslanda, för den europeiska marknaden, men det är inte klart vilken modell det blir. Varken Vattenfall eller Volvo PV vill heller säga hur mycket projektet kostar, hur många bilar de räknar med att producera eller vilket pris det blir på bilen. 

Men det står klart att den blir betydligt dyrare än en vanlig bil. För att projektet ska gå runt kommer det att krävas skattelättnader från politiskt håll, enligt Stephen Odell. När jag frågar om Volvo har råd med den här satsningen trots krisen i bilindustrin, säger han att projektet absolut är en del av Volvos framtid och att han inte skulle stå framför 30-40 journalister om han inte var helt säker på det.  

Cecilia Khavar
cecilila.khavar@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".