Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rektorer positiva till omdömen för ettor

Publicerat fredag 5 juni 2009 kl 05.35
Sedan i höstas måste alla grundskolor ge varje elev skriftliga omdömen som ska beskriva vad eleven kan jämfört med vad den ska lära sig. Arkivfoto: Scanpix.

Många rektorer tycker att skriftliga omdömen för elever i första klass är bra. Det visar en  undersökning som Ekot gjort. Men kritiken mot omdömena har också varit hård.

Många förstaklassare runt om i landet går på sommarlov de närmaste dagarna och många av dem har fått skriftliga omdömen som ska handla om hur eleverna ligger till i sina kunskaper.

Reformen trädde i kraft i höstas och har kritiserats hårt, bland annat för att vara som betyg till förstaklassare. Men enligt en undersökning som Ekot gjort tycker många av skolornas rektorer att de skriftliga omdömena är ett stöd för elevernas kunskapsutveckling.

– Jag tycker att de är bra för att de tydliggör om man uppnår målen eller inte, säger Björn Anjou som är rektor på Bergsundsskolan i Stockholm.

– Det är tydligt för eleven och det är tydligt för föräldrarna och det är också en tydlighet från oss som skola att visa att vi har koll på detta.

Det finns de som anser att det inte är bra att ge barn negativa besked, att det kan inverka negativt på barnet. Vad säger du om det?

– Jag håller inte med om det. Jag tycker att vid utvecklingssamtalen när man arbetar med individuella utvecklingsplanen och samtalen med föräldrarna så är det också pedagogens skyldighet att se till att det inte hamnar på en negativ nivå. Det här kan vi göra och så här ska vi göra och det här klarar du, säger Björn Anjou.

Många av landets rektorer tycker att skriftliga omdömen som får likna betyg, och ges till förstaklassare, är ett stöd för elevernas kunskapsutveckling.

Det anser 90 procent av rektorerna, som svarade på en undersökning Ekot gjort. Sju procent av rektorerna anser att omdömena inte stödjer elevernas utveckling. 1 450 rektorer av 3 500 tillfrågade, deltog i undersökningen.

Reformen att ge alla grundskoleelever skriftliga omdömen har kritiserats hårt, bland annat för att att ge betyg till förstaklassare.

Sedan i höstas måste alla grundskolor ge varje elev skriftliga omdömen som ska beskriva vad eleven kan jämfört med vad den ska lära sig. Omdömena får likna betyg och det har kritiserats hårt.

Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin har sagt att "det är som betyg till förstaklassare" och ett upprop bland pedagoger cirkulerar på internet bland annat mot tätare kunskapskontroller i skolan.

Under våren fick 3 500 rektorer i skolor med förstaklassare frågor av Ekot. Drygt 40 procent, 1 450 personer svarade. Av dem anser 90 procent, 1 300 personer, att de skriftliga omdömena är bra för att stödja elevernas kunskapsutveckling. Sju procent av de som svarade, 105 rektorer, tycker att omdömena inte stödjer eleverna.

En av dem är Jonas Askne, rektor på Nödingeskolan i Ale kommun.

– Jag är tveksam till det. Jag tycker att det blir för mycket fokus på resultat och bedömning av barnets kunskaper i stället för att lägga fokus på deras utveckling och deras inlärning.

Rektor Björn Anjou tycker att reformens stora fördel, är de pedagogiska diskussionerna på skolan, mellan lärarna, om vilka mål det är eleverna ska nå.

– Våra pedagogiska diskussioner har visat att nog kommer att bli som ett hjälpmedel och inte en pålaga.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Fakta om skriftliga omdömen

3 500 rektorer tillfrågades i Ekots undersökning. Här är några av svaren på några av frågorna som ställdes.

I vilken utsträckning har lärarna på er skola gett skriftliga omdömen till förstaklassare under höstterminen? (1459 svarade)
- Alla har fått: 54,7 procent
- Vissa har fått: 8,7 procent
- Ingen har fått: 35,6 procent
- Inget svar: 1 procent

Anser ni att era skriftliga omdömen är bra för att stödja elevens kunskapsutveckling? (1453 svarade)
- Ja: 90 procent
- Nej: 7,2 procent
- Inget svar: 2,8 procent

Anser ni att era skriftliga omdömen förtydligar för elevernas vårdnadshavare hur det går för barnet i skolan? (1439 svarade)
- Ja: 92,7 procent
- Nej: 5,5 procent
- Inget svar: 1,8 procent

Anser ni att era skriftliga omdömen till förstaklassare är "som att ge betyg till förstaklassare"? (1453 svarade)
- Ja: 9,2 procent
- Nej: 89,6 procent
- Inget svar: 1,2 procent

Vad anser ni om er skola/skolors tid för förberedelser när det gäller införandet av skriftliga omdömen? (1456 svarade)
- Den har varit tillräcklig: 31,3 procent
- Den har varit otillräcklig: 67,9 procent
- Inget svar: 1 procent

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".