Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skriftliga omdömen stressar rektorer

Publicerat fredag 5 juni 2009 kl 12.00
Alla ska nu få omdömen. Foto: Claus Gertsen/Scanpix.

Många rektorer anser att det gick för fort att införa skriftliga omdömen för alla elever i grundskolan. Ekots undersökning bland rektorer i skolor med förstaklasser runt om i landet visar att en majoritet av dem som svarade tycker att skolan inte fick tillräckligt med tid att förbereda sig för att ge eleverna skriftliga omdömen.

– De sa att nu ska det här hända, men det är ingen information, ingenting kring det och hur man ska göra för att det ska bli bra. Vi hade precis i april, då fick jag gå på kurs från Skolverket, en kurs för att vi skulle få information om det här, som egentligen skulle ha trätt i kraft i höstas, säger Jeanette Strandberg som är rektor på Söderhamns friskola.

I juni förra året beslöt regeringen att alla grundskolor ska ge eleverna skriftliga omdömen, som får likna betyg. Omdömena skulle ges redan under höstterminen några månader senare.

Ekots undersökning, som sändes till 3 500 rektorer besvarades av 1 450 rektorer. Hälften av dem som svarade sa att skolan hade gett eleverna omdömena under hösten. Resten har gett under våren eller ska börja i höst.

Nästan 1 000 rektorer svarar att tiden för förberedelser har varit otillräcklig. Och alla rektorer Ekot talat med berättar, att innan omdömena kan ges, måste skolan och lärarna gå igenom vad det är eleverna ska kunna i varje årsklass, i varje ämne, innan det går att värdera om eleven har de kunskaperna. Det tar tid.

Rektor Margareta Strand Karlsson på Alfredshällskolan i Lomma är mycket tveksam till om det går att värdera förstaklassares kunskaper, men tror att det är lättare med lite äldre elever.

– Det är ju viktigt att ha ute målen så att man vet vad man ska göra omdömen om. Så vi har inte hunnit med att ha de här djupa diskussionerna som man bör ha när man lägger grunden för skriftliga omdömen så att man är en enig lärarkår. Det hinner man inte på ett halvår. Det är helt omöjligt, så det jobbar vi på, säger Margareta Strand Karlsson.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".