Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Det försvunna planet dag för dag

Publicerat fredag 5 juni 2009 kl 11.25
1 av 4
Ett franskt plan landar på en militärbas efter att ha letat efter det försvunna Air France-planet. Foto: Ricardo Moraes/Scanpix.
2 av 4
Minnestund i Notre Dame-katedralen. Foto: Bob Edme/Scanpix.
3 av 4
Minnestund i Notre Dame-katedralen. Foto: Bob Edme/Scanpix.
4 av 4

Frågetecknen kring det Air France-plan som försvann över Atlanten i måndags är fortfarande många. Planet lyfte från Rio de Janeiro med slutdestination Paris den 31 maj. Ombord fanns 228 passagerare, varav tre var svenskar.

Söndag 31 maj
Vid 19-tiden lokal tid 31 maj lyfter AF447 med 228 personer från Rio de Janeiro. Vid fyratiden på morgonen rapporterar planet elfel och den sista kontakten registreras.

Måndag 1 juni
Vid elva ska planet ha landat på Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris. Från Air France kommer rapporter om att planet ska ha flugit in ett område med kraftig åska och sannolikt har träffats av en blixt.

Det sista som hördes från det försvunna Air France-planet var ett automatiskt meddelande om svår turbulens och kortslutning i elsystemet. Ett kriscentrum upprättas vid Charles de Gaulle-flygplatsen.

Det brasilianska flygvapnet söker efter planet i närheten av ögruppen Fernando de Noronha, 350 km utanför Brasiliens kust. Samtidigt försöker bland andra svenska UD få ut passagerarlistor från planet.

Den franska transportministern uppger att en majoritet av passagerarna uppges ha varit brasilianare. Minst 40 fransmän och drygt 20 tyskar ska också ha funnits ombord.

På måndagskvällen svensk tid kommer uppgifter från Air France om att en svensk ska ha funnits ombord det försvunna planet.

Frankrikes president Nicolas Sarkozy håller ett tal där det framgår att han inte tror att någon av passagerarna har överlevt.

Tisdag 2 juni
Under natten mot den 2 juni bekräftar svenska UD att tre svenska medborgare, två kvinnor och ett barn, fanns ombord på AF447.

Spaningarna koncentreras till ett område ungefär mittemellan Brasilien och Västafrika. Brasilien, Frankrike, Spanien och USA deltar i sökandet efter planet med både flyg och fartyg.

En brasiliansk pilot vid flygbolaget TAM säger sig ha sett orangefärgade fläckar som han uppfattade som "något som brann" i havet.

Franske flygexperten Frédéric Beniada menar att enbart en blixt inte räcker för att ett flygplan ska krascha.

Det brasilianska flygvapnet uppger att man i Atlanten har hittat vrakdelar som kan komma från det försvunna planet. Vrakdelarna hittades cirka 65 landmil nordost om Brasiliens kust.

Frankrikes försvarsminister Hervé Morin säger i ett uttalande att han inte utesluter terrorism.

Onsdag 3 juni
Under natten mot onsdagen bekräftar det brasilianska flygvapnet att de vrakdelar man siktat kommer från det saknade planet.

Fartyg skickas till platsen där man sett vrakdelar för att bland annat söka efter planets svarta låda. Enligt franska haveriutredare ska den svarta lådan klara trycket på djupt vatten, och den ska skicka ut signaler i omkring en månad innan den tystnar.

Brasilien utlyser tre dagars landssorg för att hedra offren för olyckan. En minneshögtid i Notre Dame-katedralen i Paris. 228 ljus tändes, ett för varje person som saknas efter flygkatastrofen.

Torsdag 4 juni
Efter att fartyg skickats till platsen där vrakdelar ska ha setts säger brasiliens försvarsminister Nelson Jobim att det faktum att oljefläckar hittats i havet möjligtvis kan utesluta att det har varit en brand eller en explosion ombord på flygplanet.

Fredag 5 juni
Chefen för den brasilianska luftfartsmyndigheten, Ramon Cardoso, säger att inget av det material som hittills plockats upp från havet, kommer från Air France-planet.

Det oljebälte som tidigare rapporterats kommer av allt att döma från ett läckande fartyg.

Den franska flygsäkerhetsmyndigheten meddelar att det man upptäckt oklarheter kring planets hastighet.

Olika instrument ombord, som skickar ut automatiska meddelanden, redovisade motsägelsefulla uppgifter om planets hastighet, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Plan av den här typen har flera instrument ombord som mäter hastigheten, men uppgifterna från instrumenten var olika i det här fallet, säger en taleskvinna vid flygsäkerhetsmyndigheten.

På eftermiddagen skickar tillverkaren av det försvunna planet, företaget Airbus, ut ett meddelande till alla piloter med påminnelser om hur de ska agera när flygplanets olika mätare visar olika hastigheter, rapporterar AFP.

Frankrike beordrar en atomdriven ubåt att sätta kurs på det troliga haveriområdet. Även ett övervattensfartyg försett med två obemannade miniubåtar, utrustade för dyk ner till 6 000 meters djup, beordras till samma del av Atlanten.

Lördag 6 juni
Airbus-fabriken säger sig ha en plan för att byta ut fartsensorerna på plan av typen A330 på grund av många fel.

Enligt den franska haverikommissionen skickade det försvunna planet ut 24 automatiska felmeddelanden under de sista minuterna som kontakt fortfarande fanns. 

Det kommer fram att det redan i september 2007 fanns rekommendationer från tillverkaren Airbus till flygbolagen att byta ut de utanpå planet placerade sensorerna och givarna som mäter hastighet, på grund av risk för nedisning och på det följande fara för att flygplanets autopilot kunde få felaktiga och motstridande uppgifter.

Strax före 19 på kvällen svensk tid meddelar det brasilianska flygvapnet på en presskonferens i Recife att vrakdelar och kroppar från det försvunna Air France-planet påträffats i Atlante, cirka 65 mil norr om ögruppen Fernando de Noronha. Det rör sig om två manskroppar, ett flygplanssäte, en ryggsäck med en dator och ett vaccinationskort samt en portfölj som bl a innehöll en Air France-biljett som gällde för den aktuella flygningen AF447.

Hanna Birath
hanna.birath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".