Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fartyg landsätts i väntan på bättre tider

Publicerat söndag 14 juni 2009 kl 05.00
1 av 2
Fler och fler fartyg måste tas ur trafik. Foto: Jan Andersson/SR.
Ulf Stenberg.
2 av 2
Ulf Stenberg.

Krisen inom den internationella sjöfarten, bland annat på grund av fordonskrisen, har gjort att rederier lägger upp fartyg i olika hamnar i väntan på att konjunkturen vänder.

Ett av rederierna är Wallenius Wilhelmsen som hittills har lagt upp vart femte fartyg i sin flotta. Uppläggningen har skett på flera olika platser, bland annat i Byfjorden utanför Uddevalla.

– Vi är ett biltransportsrederi som fokuserar på att transportera bilar och andra rullande fordon runt omkring i världen. Som följd av detta har transportbehovet minskat dramatiskt. Det har gjort att vi har blivit tvungna att långtidsparkera kan man säga, vad vi kallar att lägga upp fartyg under en längre period, i väntan på att marknaden ska komma tillbaka. Då kommer vi att behöva de här fartygen igen, säger Anders Boman, vice vd för Wallenius Wilhelmsen Logistics.

I hamnen i Uddevalla ligger två av Wallenius Wilhelmsens fartyg vid två olika pirer. De ligger högt i vattnet, utan någon last som tynger.

Fartygen är nämligen helt tomma på bilar. Normalt kan de lasta mellan 5 000 och 7 000 bilar.

Hur länge de ska ligga här är oklart. Hittills har Wallenius Wilhelmsen lagt upp 16 av de 80 fartygen i sin flotta som vanligtvis fraktar en och en halv miljon bilar per år över världshaven.

Förutom i Byfjorden har också rederiet lagt upp fartyg i Lyngdal i södra Norge, men också i Malaysia, förutom ett fartyg som används för bilparkering i Malmö, berättar Anders Boman.

– Det kan bli några fler fartyg som läggs upp men vi kan nog också se under senare delen av året ett behov av att ta tillbaka en del av de här fartygen in i normal trafik igen. Vi ser vissa signaler i marknaden att vi i alla fall inte ser ett fortsatt fall av transportvolymer och transportbehov, säger Anders Broman.

Byfjorden är en av sex platser i Sverige som Sjöfartsverket har pekat ut som nationellt riksintressanta, bland annat för sina stora djup.

Vid den förra stora nedgången inom rederinäringen låg 27 fartyg inne i Byfjorden i Uddevalla. Nu är det alltså dags igen.

– Vi har antagligen uppåt ett tiotal förfrågningar. Vi kämpar ganska hårt med två stycken förfrågningar som är nära förestående. Vi tror att inom en vecka eller fjorton dagar har vi ytterligare någon uppläggare i handen. Då handlar det om en utländsk aktör, säger Ulf Stenberg, vd för Uddevalla hamnterminal.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".