Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kampanjannonser på valrörelsens sista dag

Publicerat lördag 13 september 2003 kl 16.45
På lördagen, valrörelsens sista dag, har både ja- och nejpartier valt att annonsera i tidningar trots att partiledarna signalerat stopp för kampanjen efter mordet på Anna Lindh.
Miljöpartiet uppmanar på lördagen, på framträdande plats i kvällstidningarna, väljarna att rösta nej till euron. Så här förklarar miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand det. – Vi har valt att ha en som vi inte tycker är polemisk till sin karaktär utan väldigt lågmäld. Vi la till en del om behovet av att rösta för att försvara demokratin. Vi tyckte att då var det okej att ha den. Är det så att en massa människor blivit upprörda över det här är det naturligtvis beklagligt. Men vi anser inte att det bryter mot den överenskommelse som vi har haft. Men det är inte bara miljöpartiet som beställt annonser till tidningar som kommer ut på lördagen. Det har också kristdemokraterna gjort och partiledaren Alf Svensson kan inte se något fel i det. – Det står inte ens ett ja i den annonsen. Men är inte det andemeningen? – Det är klart att det är andemeningen. Men hade vi nu ett annonsutrymme så gjorde vi vad vi kunde för att snabbt ändra om till den neutralitet som finns i texten. Jag kan inte tänka mig att folk inte snarast inser att det det inte finns något av polemik i den annonsen. Kristdemokraternas och miljöpartiets annonser har alltså medvetet beställts till dagens tidningar. I dag finns också annonser från vänsterpartiet och socialdemokraterna. I socialdemokraternas fall på mycket framträdande plats i en kvällstidning. I båda fallen handlar det om annonser som avbeställts men ändå publicerats enligt företrädare för socialdemokraterna och vänsterpartiet. Det kan också finnas ytterligare liknande exempel på annonser från både ja- och nejsidan i dagens tidningar. I så fall rör det sig troligen även där om annonser som annonsören misslyckats med att dra tillbaka.
Herman Melzer herman.melzer@sr.se
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.