Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förväntan hos näringslivet efter EMU-kampanjen

Publicerat måndag 15 september 2003 kl 18.12
Besvikelsen över att det blev ett nej i folkomröstningen om euron är idag stor bland många företagsledare. Men Jacob Wallenberg, som ordförande i banken SEB och talesman för Wallenbergfamiljen tycker att folkomröstningskampanjen gav ett nytt tonläge mellan företag och regering. Det vill han slå vakt om.
För ett år sedan - när det handlade om riksdagsvalet, så kärvade det i relationerna mellan regeringen och näringslivet. I folkomröstningskampanjen i år var det annorlunda - nya allianser bildades - bland annat mellan regeringen, dom politiska partierna och företagen. Mest framträdande exemplet var när Ericssonchefen Carl-Henrik Svanberg och utrikesminister Anna Lindh uppträdde på en gemensam presskonferens. Flera av dom första kommentarerna från kända företagledare handlar om besvikelse och tal om fortsatt osäkerhet. Men här finns också dom som hoppas att det nu blir möjligt att på nytt ta upp gamla tvisterfrågor om tillväxten - i alla fall om man tror att ett nej gör att Sverige halkar efter i uytvecklingen. Ericssons styrelseordförande Michael Treschow säger i dag att folkomröstningens utslag leder till nackdelar för svenska företags konkurrenskraft, samtidigt som han hoppas att samsynen med politikerna består. Jacob Wallenberg tillhör också dom som hoppas på ett nytt debattklimat med politikerna - det kan handla om allt från förenklingar för företagen, skatter, utbildningsfrågor och vem som ska betala för den tredje sjukveckan. Över huvudtaget frågor om tillväxt, säger han.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.