Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stämning mot personer som delat musikfiler

Publicerat fredag 19 september 2003 kl 18.34
I USA pågår just nu flera stämmningar mot personer som via internet låter andra hämta musikfiler från deras datorer med hjälp av fildelningsprogram som Kazaa.
Skivbranschen som på senare tid sålt allt färre skivor hävdar att det bland annat beror på att folk kopierar musik via internet istället för att köpa den. Men frågan är om stämmningarna kommer att få någon effekt. Skaparen till fildelingsprogrammet Kazaa, Niklas Zennström, är övertygad om att skivbranschen nu skjuter sig i foten- – Man går ut och säger att 200 miljoner konsumenter är bovar och kriminella. Det är de inte. Det här är vanliga konsumenter som faktiskt gillar musik och är musikkonsumenter. Men det handlar ju om tusentals låtar som man byter med varandra? – En del laddar ned mycket en del laddar ned lite. Men hur som helst, det här är inget sätt att signalera till konsumenterna att de ska köpa mer skivor utan de kommer att bli mer förbannade på skivbolagen och deras monopolmetoder, säger Niklas Zennström Olagligt kopiera musikfiler Att via fildelningsnätverk kopiera varandras musikfiler bryter mot upphovsrätten. Det slår de upphovsrättslagar som nyligen stiftas i bland annat Sverige och USA fast. Nu uttnyttjar alltså den amerikanska skivbranschen den nya möjligheterna och stämmer personer som har omfattande musikkataloger tillgängliga via till exempel fildelningsnätverket Kazaa. Flera hundra delar musikfiler Men det blir en tuff uppgift för skivbranschen. Idag delar flera hundra miljoner människor musikfiler med varandra i de olika fildelningsnätverken. Tillsammans förfogar de över omkring 1 miljard musikfiler som vem som helst med fildelningsprogram kan kopiera till sin egen dator utan att betala något. ”Borde lära av tekniken” Enligt skivbranschen handlar det om stora pengar som skivbolagen går miste om. Men Niklas Zennström tycker att branschen borde ha lärt sig av andra tekniska förändringar. – Det är historien som upprepar sig. Det var samma sak när radion kom så blev skivindustrin väldigt rädd för att folk skulle sluta köpa skivor när man kunde lyssna på musik på radion gratis. Radion blev sen skivbranschens bästa marknadsföringskanal och så borde skivbolagen också betrakta nätet. Istället för att motarbeta musikkonsumenterna på nätet borde de hitta nya sätt att ta betalt, anser Zennström. – Prissättningen måste dels minska sedan måste man ju också ändra prissättningsmetod. Idag säljer man musik som om det vore en fysisk vara, alltså styckegods, man producerar en cd-skiva och försöker sälja den för ett pris. – Det man måste se är att det här är digitala produkter som man borde sälja som ett abonnemang istället, eller kanske ta ut en extra avgift på bredbandsabonnemang och sådant. Därmed kan man utnyttja existerande ramverk, såsom STIM och andra organistationer för att distribuera pengarna till upphovsrättsinnehavaren, säger Niklas Zennström som startade Kazaa, men som nu sålt företaget.
Thorbjörn Carlsson thorbjorn.carlsson@sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.