Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reklamationsnämnden kritiserar bilhandlare oftare

Publicerat måndag 22 september 2003 kl 07.07
Bilhandlare får allt oftare kritik från Allmänna reklamationsnämnden. Orsaken är den nya lag som gör att bilhandlare numera i större utsträckning måste ta ansvar för fel på begagnade bilar man säljer. Mika Tapio från Gislaved är en av de som fått rätt med hjälp av den nya lagen och det var en lång rad brister som han upptäckte efter köpet.
– Centrallåset fungerade inte som det skulle och det läckte in spolarväska i bagaget och air-baglampan lyste hela tiden. Jag tog kontakt med försäljaren men han ville ju inte åta sig någonting alls. De bara skratta i princip, säger Mika Tapio. Bilhandlaren vägrade åtgärda felen på Mika Tapios Opel Astra. Mika vände sig till Allmänna reklamationsnämnden och fick rätt. Bilhandlaren måste åtgärda felen. Mika är inte ensam. En genomgång som Allmänna reklamationsnämnden gjort åt Ekot visar att av 46 fall så har 38 fått helt eller delvis rätt mot bilhandlarna. Orsaken är den lagskärpning som ägde rum förra året och som säger att det är bilhandlaren som har bevisbördan att felet inte fanns när bilen köptes. Efter lagskärpningen så har antalet tvister ökat kraftigt hos Allmänna reklamationsnämnden, berättar Kerstin Sundvall ansvarig för motoravdelningen på Allmäna reklamationsnämnden – Ärendemängden på nämnden har ökat sedan den här lagstiftningen, säger Kerstin Sundvall. Får de som klagara hos er oftare bifall eller avslag? – Ja, det finns väldigt många bifall i de här ärendena. Man kan säga att konsumentens ställning har stärkts. Numera ställs det högre krav på bilhandlarna, det menar Lasse Olsson på Holmgrens bil i Jönköping som efter Allmänna reklamationsnämndens beslut tvingades laga Mika Tapios Opel Astra – Det är en skillnad mot innan för nu har ju vi bevisbördan. Vi har andra rutiner idag när en bil kommer in, att den ska testas i en varudeklaration och så vidare. Det är klart en fördel för kunden, säger Lasse Olsson. Mika Tapia som nu fick sin bil lagad efter ett års väntan, ångrar inte att han drev fallet till Allmänna reklamationsnämnden för så här får det inte gå till, tycker han. – Folk vet ju inte om vad de har för rättigheter i dag så det är klart att de tjänar någon krona på folk som inte engagerar sig ända in i slutet, säger Mika Tapio, bilägare från Gislaved.
Peter Jernberg, SR Jönköping peter.jernberg@sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.