Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sena sjukvårdshelikoptrar gav miljonvite

Publicerat tisdag 14 juli 2009 kl 04.00
De avancerade helikoptrarnas tillverkningstid har varit svår att uppskatta. Foto: Combat Camera/Försvarets Bildbyrå.

Försvarets Materielverk, FMV, har problem med flera försenade helikopterbeställningar. Nu har FMV fått ett vite på sju miljoner kronor eftersom tre helikoptrar som ska användas till avancerade sjuktransporter har försenats i knappt två år.

– Vi har begärt vitet utifrån att vi inte har fått de leveranser som vi har utlovats i kontraktet, säger FMV:s informationsdirektör Kurt Svensson.

Har det förvånat er att det har blivit så?

– Ja det har vi ju blivit utifrån att vi har utgått ifrån att det kontrakt vi har haft skulle gå att uppfylla.

2006 beställde FMV en ombyggnation av tre av försvarets helikoptrar så att det kan användas för avancerade sjuktransporter.

Helikoptrarna, som kallas 10 B, skulle ha varit färdiga 2007 och använts av den Nordiska stridsgruppen som stod beredd förra våren. Först nu i sommar har helikoptrarna levererats med sjukvårdsutrustning, nya motmedel och bättre skydd mot lätta skjutvapen

FMV har nu fått maximalt skadestånd enligt kontraktet: sju miljoner kronor. Hela beställningen har gått på drygt 150 miljoner kronor.

Under väntetiden har Försvarsmakten fått extrakostnader, exempelvis för att rusta upp en annan helikoptertyp till den nordiska stridsgruppen.

Kurt Svensson tror inte att det går att få ut mer pengar från tillverkaren.

– Nej inte inom ramen för det här kontraktet, utan det är vad som går att få ut.

I går berättade Ekot att en annan av FMV:s beställningar, helikopter 14, är så försenad att FMV nu kommer att inleda förhandlingar om skadestånd.

Ett skäl till förseningarna är att helikoptrar är avancerade farkoster som tillverkarna uppenbarligen har svårt att beräkna hur lång tid det tar att bygga. Dessutom är det hårt tryck på tillverkarna eftersom det råder brist på helikoptrar i hela världen.

Mats Eriksson
mats.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".