Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler klagar på dåliga semesterboenden

Publicerat onsdag 15 juli 2009 kl 06.03
Många uthyrda stugor håller inte vad semestergästerna blivit lovade. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

Allt fler klagar på dåligt semesterboende. Det kan handla om ostädade hotellrum eller att toaletten inte fungerar i stugan som man har hyrt genom någon bostadsförmedlare.

Under de senaste 10 åren har anmälningarna tredubblats.

Marie Fogman Göthberg fick halva sin resa återbetald efter att ha klagat till Allmänna reklamationsnämnden om ett boende i Sälen.

– Vi bokade en stuga i Sälen. Vi kommer upp dit och det är lite småfel, en lampa i bastun som inte funkar och en plafond som ramlar ner i huvudet på mig, lite odiskad disk och sådär. Det var väl inte hela världen. Sedan upptäcker jag att i köket fanns det en kökssoffa. När jag tar upp saker därifrån luktar det spya helt enkelt. Det var nedspydda gamla överkast och lakan och så. Både min son och min man fick kräksjuka. Det var en skurhink som inte var fräsch som jag ställde ut i skidboden, för den var inte upptorkad. När jag började slutstäda det där, det tog bara några timmar sedan började min son att spy. Sedan körde vi hem från Sälen och min man började spy. Egentligen var vi sjuka en vecka till efter den här skidveckan.

Marie Fogman Göthberg klagade till uthyrningsföretaget men fick rådet att anmäla semesterboendet till Allmänna reklamationsnämnden.

Marie är inte ensam om att anmäla misskött semesterboende. Bara under förra året fick Allmänna reklamationsnämnden ta emot omkring 60 anmälningar från personer som hade klagade på hotellrum, semesterlägenheter eller stugor som de hade hyrt från svenska uthyrare.

Siffror från det första halvåret i år visar att trenden fortsätter. För tio år sedan var anmälningarna betydligt färre. Då handlade det om enbart 16 anmälningar.

Thomas Johansson är vice ordförande i Allmänna reklamationsnämnden. Han tror att en av orsakerna till att anmälningarna ökar är att det har blivit allt populärare att organisera sina egna resor.

– Vad som är den exakta orsaken till att tvister som gäller hyresvistelser ökar är svårt att säga. Det kan ju röra sig om att det är fler turister eller svenskar som vill turista på det här sättet genom att hyra stugor eller genom att sätta ihop egna resepaket istället för att boka hos någon researrangör, säger Thomas Johansson.

Trots att anmälningarna ökar är det svårt att få ersättning om man har råkat ut för ett misskött boende. Thomas Johansson på Allmänna reklamationsnämnden förklarar varför så få anmälare får ut kompensation.

– Det kan bero på att man inte har dokumenterat vad det är för typ av fel man anmärker mot. Man kanske har för höga förväntningar på vad det är för skick man ska få på den hyresvistelse man har avtalat om. Tvisterna kan ju gälla så många olika saker. Det kan ju handla om att man faktiskt har reklamerat och fått viss kompensation men man vill ha mer, men nämnden har ansett att det man redan har fått har varit fullt tillräckligt, säger Thomas Johansson, vice ordförande i Allmänna reklamationsnämnden.

Matilda Hector
matlida.hector@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".