Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bonus skyndade på sommarens vägjobb

Publicerat söndag 19 juli 2009 kl 03.00
Farligare arbete med bonus. Foto: Björn Larsson Ask/Scanpix.

Ett bonussystem från Vägverket har gjort att stora delar av sommarens beläggningsarbeten på vägarna i sydöstra Sverige redan är färdiga.

Entreprenörer som utför jobben har fått extra betalt om de blir klara innan första juli, säger Ingemar Gustavsson som är projektledare på Vägverket Region Sydöst.

– Det kommer trafikanterna till nytta och för vår del så får vi kvalitetsmässigt bättre beläggningar om vi gör det på våren istället för på hösten.

I Vägverkets region Sydöst så har drygt tre fjärdedelar av de beläggningsarbeten som planerats att vara klara innan slutet av oktober redan avslutats och den mörka nylagda asfalten ligger redan på många av vägarna i Östergötland, Småland och Blekinge.

Det beror på ett bonussystem där entreprenören har fått 25 kronor mer betalt för varje ton lagd asfaltsmassa om beläggningsarbetet blivit klart innan första juli i år, ett system som tillämpas av vissa regioner i Sverige.

Enligt Ingemar Gustavsson på Vägverket så behövs en extra bonus för att få klart arbetet på vägarna i början av sommaren med till exempel hjälp av övertid.

Extrapengarna innebär att entreprenörerna lockas att genomföra de stora och mest lönsamma arbetena tidigare, vilket minskar problemen med köer i semestertrafiken, säger han.

Bonusen fungerar som en morot och gör att beläggningarna får en högre kvalitet, säger Kenneth Johansson.

– Det finns större förutsättningar att arbeta under maj-juli perioden jämfört med på senhösten.

Skulle man inte kunna göra det utan att få den här bonusen?

– Det skulle man säkert men har man hela säsongen på sig som vi normalt sett har haft tidigare så finns det alltid en risk att vi lägger arbetena i september och fram i oktober. Då finns det risk att takten blir något sämre.

Systemet med mer betalt för snabbare vägarbeten får kritik från fackligt håll. Enligt fackförbundet Seko som har cirka 15 000 av sina medlemmar som arbetar med asfaltsbeläggningar och vägarbeten så bidrar de extra pengarna till stress på en arbetsplats som redan är riskabel, säger ombudsmannen Björn-Inge Björnberg.

– Det blir en stress på arbetsplatsen helt enkelt vilket ökar risken för incidenter, skador och så vidare. Vi är mycket tveksamma till den här typen av bonusar, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman för Seko.

Jimmy Karlsson
jimmy.karlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".