Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”Elbolaget måste ändra sin marknadsföring”

Publicerat lördag 27 september 2003 kl 17.09
Många kunder har utan att vilja det har blivit kunder hos elbolaget Energibolaget i Sverige AB. Företaget har skaffat kunder i en stor telefonkampanj och Konsumentverket har i upprepade påstötningar krävt att bolaget ändrar sin marknadsföring.
– Här har vi ett bolag som har haft en massiv marknadsföringskampanj då en hel del kunder har fått välkomnande brev om att de blivit kunder utan att de har begärt det, säger Peter Knutsson, enhetschef på Konsumentverket. Är det så att avregleringen av marknaden inbjuder till att man jagar kunder på det här sättet? – Ja, en ökade konkurrens innebär ju vanligtvis att det är fler som slåss om kunderna och när fler slåss om kunderna kan man ta till nya knep men kunder som råkar ut för detta blir förbannade och gör man på detta sättet kommer man troligtvis att bli långvarig som företag, säger Företagets VD Peter Wärne säger så här om sin marknadsföring och om missnöjda kunder som säger sig ha bytt elbolag utan sitt eget medgivande: - Det har hänt att de har gjort en dålig försäljning och då gör vi allt för att rätta till det. Det är inget som är i system, säger han. Hur ofta har det blivit fel? - På 30 000 kunder så är det kanske 200 stycken, säger Peter Wärne. Det är ju ganska mycket? - Det är svårt när man jobbar med så mycket människor, det är 100 stycken som sitter och ringer och det är klart att det ibland kan bli fel, säger han. Konsumentverket har flera gånger haft kontakt med bolaget, man påpekar att kunderna har upplevt att det är omöjligt att få kontakt med företaget för att få en rättelse och nu ställer verket i ett ampert brev en rad krav på Energibolaget i Sverige. – Vi har sett en förbättring men vi har inte sett någon sådan förbättring att vi är nöjda, det är därför som vi nu har skrivit till dem. Vad kräver ni av dem? – Vi kräver att endast kunder som har tackat ja blir bundna som kunder hos dem. Men om det här fortsätter, vad finns det då för sanktionsmöjligheter? – Om det skulle gå så långt att det inte går att lösa på vanlig väg då kan vi utfärda antingen föreläggande och föreläggande att de ska godta att upphöra med den här typen av marknadsföringsverksamhet. Godtas inte det av bolaget så kan det bli en fråga att gå till domstol med, säger Peter Knutsson, enhetschef på Konsumentverkets rättsliga avdelning.
Mari Forssblad mari.forssblad@sr.se
Ingrid Gustavsson ingrid.gustavsson@sr.se
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.