Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen vill stoppa EU-miljöförslag

Publicerat tisdag 21 juli 2009 kl 04.00
Transportminister Åsa Torstensson säger nej till förslaget. Foto: Scanpix. Montage: SR.

Enligt den svenska regeringen är ekonomiska styrmedel som skatter viktiga i miljöpolitiken. Trots det vill inte regeringen driva på ett liggande EU-förslag som innebär att lastbilarnas miljöpåverkan skulle få räknas in och påverka skattenivån i ett enhetligt system för kilometerskatter för tunga transporter.

– Utifrån ett svenskt perspektiv ifrågasätter jag den här typen av avgifter eftersom vi är ett avlångt land, beroende av långa transporter och en del av de transporterna, framför allt inom skogsnäring, har svårt med att finna alternativ till vägtransporter, säger transportminister Åsa Torstensson.

Men om något blir dyrare, innebär inte det att man blir mer intresserad av att hitta alternativ vilket vore bra för miljön?

– Ja, i den bästa av världar, när man har alternativ till det.

Åsa Torstensson menar alltså att en kilometerskatt som gör att det blir dyrare att transportera gods med lastbil inte skulle få någon positiv miljöeffekt, eftersom godset oftast inte kan transporteras via järnväg eller fartyg i stället.

Därför vill hon inte att Sverige som EU:s ordförande ska driva på för att få igenom EU-kommissionens förslag som innebär att det system för kilometeravgifter som finns inom EU i dag, eurovinjettsystemet, utvidgas så att även transporternas miljöeffekter vägs in och avgiftsbeläggs och att systemet dessutom skulle omfatta fler vägar än i dag.

Svenska Naturskyddsföreningen anser däremot att ett utvidgat system för kilometerskatt skulle få tydlig miljöeffekt och är mycket kritisk till regeringens inställning.

– Det är en stor besvikelse eftersom regeringen ofta förordar att man ska använda ekonomiska styrmedel. Just lastbilar skenar dramatiskt när det gäller utsläppen och här har vi ett viktigt och effektivt styrmedel som skulle kunna dämpa utvecklingen av lastbilar på vägar, så det känns oansvarigt av regeringen att inte kunna få fart på ett sådant viktigt styrmedel när det gäller transportsektorn, säger generalsekreterare Svante Axelsson.

Skulle det inte bli extra dyrt för Sverige om man införde det här systemet?

– Nej, om man ser på olika priser på de varor vi säljer så är det en väldigt liten del av produktpriset som består av transportkostnader. Det finns vissa känsliga sektorer som skogsindustrin, men där finns det förslag till kompromisser så att de inte får en sådan hög kostnad.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".