Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre cyklister dör i trafiken

Publicerat lördag 25 juli 2009 kl 04.00
Fler cyklar, men färre skadas.

Antalet cyklister i Sverige som dör eller skadas allvarligt minskar. Detta trots att allt fler väljer att ta cykeln, i alla fall i storstäderna.

Cyklisten Rauno Varjonen i Stockholm tänker mycket på säkerheten när han cyklar.

– Jag har alltid cykelhjälm och, när jag kan, cyklar jag på cykelbanor. Och så måste man ta hänsyn till alla andra i trafiken.

Och många verkar följa Rauno Varjonens exempel. I slutet av 90-talet omkom ungefär 50 personer per år i cykelolyckor. Men de senaste åren har siffran sjunkit till 30, och i år ser det ännu bättre ut, säger Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket.

– Utvecklingen i år har varit betydligt mer positiv. Så att hittills när drygt halva året gått känner vi till nio omkomna cyklister. Det är ungefär en halvering mot vad vi haft de två senaste åren.

Antalet riktigt svåra skadorna minskar också. Över trehundra cyklister skadas allvarligt varje år, och det är faktiskt ett par hundra färre än för tio år sen.

Samtidigt som skadorna minskar är det många fler som cyklar, i alla fall om man får tro de trafikmätningar som gjorts i storstadsområdena. Men dagens cyklister är bättre på att använda hjälm, och det tror Vägverket är en viktig orsak till den positiva trenden.

Stockholmaren Elisabeth Fernell kommer cyklande på Djurgården, med hjälm. Hon tror att det ofta är cyklisternas eget fel när en olycka väl inträffar.

– Cyklister kör så oförsiktigt och bryter mot alla trafikregler. Det är precis som om cykeln inte räknas som ett fordon. Man är fastklistrad på sadeln och kan inte stiga av den vid rött ljus, till exempel.

Men det är inte unga fartdårar som lever farligast i trafiken. Hälften av de som dör är över 65 och Thomas Lekander på Vägverket säger att det gäller att sluta cykla i tid.

– Problemet är att om något händer får de svårare skador eftersom reflexerna inte fungerar lika snabbt som för yngre. De har också större problem med balansen. Det kan vara problem med att stiga på eller av cykeln.

Sofia Tanaka
sofia.tanaka@sr.se

Döda i cykelolyckor

Hittills i år: 9
2008: 30
1998: 58
1988: 66

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".