Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen vill inte driva kilometerskatt

Publicerat tisdag 21 juli 2009 kl 11.55
Dyrare med lastbilstransporter. Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

Den svenska regeringen vill inte driva ett EU-förslag som skulle göra det dyrare att transportera gods med lastbil, trots att regeringen är positiv till ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken.

Transportminister Åsa Torstensson är tveksam till en kilometerskatt eftersom det skulle göra transporterna dyrare utan att de kan flyttas till järnväg. Sveriges Åkeriföretag har samma syn. Bertil Dahlin är kommunikationsansvarig där.

– Att införa en kilometerskatt leder bara till att allt blir dyrare men transporterna kan inte flyttas över till andra transportslag, säger Bertil Dahlin.

Åsa Torstensson har alltså samma grundsyn, att en kilometerskatt skulle ha positiv miljöeffekt om det samtidigt gick att flytta över transporter från lastbilarna. Men det går inte i dag.

– I den bästa av världar när man då har alternativ till det men då måste man också konstruera alternativ som en bra järnvägstransport av gods.

Bertil Dahlin är glad för att Torstensson också delar Sveriges Åkeriföretags syn om att en kilometerskatt skulle vara speciellt svår för ett avlångt land som Sverige.

Men han ser ändå fördelar med det förslag som EU-kommissionen lagt fram om att kostnaden för klimatutsläpp framöver ska kunna läggas in i det regelverk för kilometerskatt som redan finns inom EU. Fördelen är att regelverket, som kallas eurovinjett, skapar ett enhetligt system, lika för alla länder och alla lastbilar som passerar.

Karin Svensson Smith, miljöpartist i riksdagens trafikutskott, är förvånad över hur Åsa Torstensson argumenterar. Svensson Smith menar att en kilometerskatt visst skulle vara positiv för miljön, även om ingen last skulle flyttas till andra transportslag.

– Det som har hänt i andra länder som har infört kilometerskatt är att man har packat lastbilarna bättre och att man har sett över sin logistik så att lastbilstrafiken har blivit effektivare.

Det skulle ändå förbättra det för miljön, anser du, om man införde det?

– Ja, det tyckte faktiskt alla partirepresentanter i klimatberedningen också för de föreslog kilometerskatt, säger Karin Svensson Smith, miljöpartist.

Länder inom EU, som Danmark, vill lägga miljökostnad på en kilometerskatt. Skulle Sverige driva igenom EU-förslaget skulle de få det, samtidigt som inget land, inte heller Sverige, skulle tvingas införa miljöbaserad kilometerskatt.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".