Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Färjeolyckan utanför Nynäshamn

Tredje fartyg kan ha med olyckan att göra

Publicerat fredag 24 juli 2009 kl 10.06
1 av 3
Orsaken till olyckan utreds. Foto: Maja Suslin/Scanpix.
2 av 3
Klicka för grafik
3 av 3
- Det finns också uppgifter om att en tredje båt som låg förankrad i området kan ha haft med olyckan att göra säger Göran Rosvall på Statens Haverikommision till Ekot. Foto: Scanpix.

Uppdaterad: 14:58
Både Statens haverikommission Sjöfartsinspektionen utesluter att det var tekniska fel på fartygen som orsakade färjeolyckan utanför Nynäshamn i går. En tredje båt som låg förankrad i farleden misstänks att ha med olyckan att göra.

– Det här är en väldigt allvarlig kollision. Det var ren änglavakt att det inte blev några dödsoffer. Sätena är väldigt hoptryckta och det var stor tur att folk börjat röra sig därifrån mot utgångarna. Hade det suttit fullt med folk där så kunde flera ha dött, säger Göran Rosvall på Statens Haverikommission.

Dimman låg tät vid utanför Nynäshamn i går, å det har spekulerats i om det kan ha varit en av orsakerna till olyckan. Redan i går eftermiddag påbörjade Statens haverikommission sin utredning. Besättningen på färjorna intervjuades och framöver kommer även passagerare att få berätta om vad de såg.

Statens haverikommission har också tagit hand om de så kallade svarta lådorna som kan ge svar på varför färjorna krockade.

– Erfarenhetsmässigt så blir det väldigt stora datamängder och vi måste kontrollera flera gånger. Folk som lämnat information ska också få kolla att vi inte har missuppfattat någonting. Det tar ofta lång tid. Det kan ta ett år innan utredningen är klar, säger Göran Rosvall.

Enligt fartygsinspektör Hans Friberg, som undersökt båtarna, på Sjöfartsinspektionen var det inga tekniska fel som gjorde att de två färjorna krockkade utanför Nynäshamn igår. Även Haverikommissionen bekräftar dessa uppgifter.

– Vi har inte sett några tekniska fel på m/s Gotland, i så fall hade hon inte fått gå i morse, sa fartygsinspektören Hans Friberg till Ekot på fredagen.

Och när det gäller Gotlandia II?

– Så har vi inte sett några tekniska fel där heller, säger Hans Friberg.

Innebär det här att det är den mänskliga faktorn som bidragit till olyckan?

– Det överlåter vi till haveriutredningen, säger Hans Friberg.

Enligt vittnesuppgifter som Radio Stockholm har tagit del av ska en av färjorna strax före kollisionen som skedde i tät dimma ha tvingats väja för ett lastfartyg. Men om det kan ha varit en bidragande orsak till olyckan är för tidigt att bedöma, säger Göran Rosvall på Haverikommissionen.

Nattens och morgonens stora förseningar i trafiken på grund av olyckan väntas fortsätta under dagen, men redan i morgon väntas det ena fartyget, MS Gotland, köra efter tidtabell. Gotlandia II som fick beräknas dock inte köra något mer på hela säsongen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".