Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tysk uppståndelse över nya Opelbesked

Publicerat tisdag 25 augusti 2009 kl 12.32
GM säljer inte Opel. Foto: Michael Probst, Carlos Osorio/Scanpix.

Det råder bestörtning bland både politiker och Opelanställda i Tyskland efter uppgifterna att amerikanska General Motors nu inte längre vill sälja det tyska bilföretaget, trots månader av förhandlingar med intresserade köpare.

Opelfacket mobiliserar sina medlemmar till protester vid amerikanska ambassaden i Berlin. Den tyska regeringen har kallat till sig GM:s ledning senare i veckan. Nu gäller det att försöka rädda affären som skulle säkra Opeljobben i Tyskland.

En månad före det tyska valet vore det en prestigeförlust för regeringen om försäljningen av Opel inte skulle bli av. Motsvarande 45 miljarder kronor i lån och garantier har den tyska staten förklarat sig beredd att ställa upp med om GM gör affär med rätt köpare, från tysk synpunkt, nämligen Magna, bildelstillverkaren som vill ta över Opel tillsammans med den ryska storbanken Sberbank.

Idén är att erövra den ryska marknaden med västmärket Opel, vilket också regeringen i Moskva gett sitt stöd till. 

Men Opels framtid avgörs varken i Moskva eller här i Berlin, utan i Detroit. Visserligen är den amerikanska regeringen majoritetsägare i GM numera, men president Obama har låtit meddela att han inte lägger sig i besluten. Och tidningen Wall Street Journal återger uppgifter från GM:s senaste styrelsemöte: Beslutet att sälja Opel har skjutits upp och vd:n Fritz Henderson har fått i uppdrag att hitta de pengar som krävs för att GM i stället ska kunna behålla Opel.

Uppenbarligen finns nytt självförtroende i GM, sedan amerikanska staten pumpat in tiotals miljarder dollar i bolaget och med ökad försäljning tack vare statliga skrotningspremier.

Och när paniken nu lagt sig har bolagets nya ledning funderat en gång till på hur förnuftigt det egentligen är att sälja Opel. Genom åren har GM haft stor nytta av de tyska ingenjörerna i det gemensamma utvecklingscentret i Rüsselsheim.

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".