Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre än väntat vill handla mat på nätet

Publicerat fredag 28 augusti 2009 kl 18.10
Det är inte så många som valt att fylla kundvagnen på nätet. <nobr>Arkivfoto: Scanpix. Montage:SR.</nobr>

Att handla mat på internet har inte blivit den succé som många trodde. Idag utgör näthandeln med mat så liten andel att den knappt syns i handelsstatistiken. Men branschen tror ändå på en framtida efterfrågan.

– Saken är just den att vi har inga siffror för vi följer inte det här, för det finns i princip ingenting att mäta helt enkelt, säger Lena Larsson, vd på statliga Handelns Utredningsinstitut HUI.

I början av 2000-talet trodde många att näthandel med mat skulle bli väldigt vanligt. Men maten har inte gjort flygresorna, tågbiljetterna och böckerna sällskap som internetsuccéer. Svenskarna nätshoppar mycket: kläder, radio och tv, musik och byggmaterial. Mycket går att sälja på nätet, men inte mat.

I Sverige i dag är det bara några mindre handlare som säljer mat via nätet och kör hem. De stora livsmedelsföretagen har inte hakat på.

Vardagshandel som toapapper och mjölk och andra varor som man köper varje vecka, den handeln borde fungera. Men det gör den inte.

Det här är lite av en gåta för HUI och Lena Larsson. Särskilt som internetmat fungerar bättre i till exempel England och USA än i Sverige.

– Det finns ju ett antal kedjor, Tesco och alla de här stora har ju någon typ av hemkörning i Storbritannien. Jag vet att i New York finns det en aktör som kör hem till dig i lägenheten och till och med plockar in det i kylskåpet. Det kanske är att gå lite väl långt i första steget här, men visst vore det skönt, säger Lena Larsson på HUI.

Mats Munther är chef för affärsutveckling på ICA Sverige. Han säger att näthandel med mat bara omfattar några tiondels procent av hela livsmedelshandeln. Mat är knepigare än cd-skivor och böcker, med flera olika temperaturer som ska hållas under transporten bland annat. Det gör det svårt att få lönsamhet.

– Kunden är inte beredd att betala mer för att de ska handla på nätet, helst vill de betala mindre. Vi har tittat på lite olika möjligheter, men vi har inte kommit på något Columbi ägg än. Det är fortfarande en utmaning att få en bra ekonomi i det här, säger Mats Munther på ICA Sverige.

Vad tror du om framtiden?

– Jag är helt säker att man kommer att handla mat via nätet i en framtid. Om du skulle fråga hur långt det dröjer tills vi är i framtiden, så är det svårare att svara på det. Jag tror att vi sakta men säkert kommer att se en överflyttning av handel till det formatet också, säger Mats Munther, chef för affärsutveckling på ICA Sverige.

Jonas Fredén
jonas.freden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".