Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Svininfluensan

Många upprörda efter råd från Vårdguiden

Publicerat torsdag 3 september 2009 kl 03.00

Efter det att en 40-årig man i Uppland avled i svininfluensan är många upprörda över Vårdguidens råd. Även om sjuksköterskan gav rätt råd är inte rådgivningen hundraprocentig. Det säger läkaren Lars Olov Hensjö som arbetar med det dataprogram som sjuksköterskorna har hjälp av.

När Studio ett i går hade telefonväkteri, så var trycket hårt, och flera hade klagomål mot sjukvårdsrådgivarna. Så här lät några röster.

– Trots att jag har ringt till Vårdguiden och försökt få hjälp så har jag natt efter natt nästan hållit på att kvävas. De säger att det här är en vanlig influensa, att det är ingen fara.

– Vårdguiden sa skicka dem till skolan, de är inte sjuka.

När febern slår till i dessa tider av influensaskräck vill vi känna oss trygga när vi ringer sjukvårdens rådgivning och lita på att vi får rätt råd. Det är kanske därför oron spreds när det blev känt att mannen som dog i Uppland, via sin pappa, hade haft telefonkontakt med rådgivningen dagen innan han dog.

Sjukvårdens egen utredning slog fast att de råd mannen fick av sjuksköterskan via telefon var rätt.

Telefonrådgivarna är utbildade sjuksköterskor och de allra flesta arbetar med ett stödprogram på datorn, som hjälper de i samtalet.

Läkaren Lars Olov Hensjö är en av skaparna av det stödprogram som telefonrådgivarna använder. Dataprogrammet är tillverkat av landstingsägda Sjukvårdsrådgivningen AB.

Lars Olov Hensjö visar hur programmet fungerar, hur det leder sjuksköterskan så att hon ställer relevanta frågor och gör rätt bedömning.

– Det är en jättesvår uppgift att bedöma saker per telefon när man inte ser människor men den här sortens verksamhet bedriver man på varenda vårdcentral. Det är samma ansvar egentligen.

Rådgivaren skriver in i programmet varje svar från den som ringer och det leder automatiskt till vidare frågor och förslag på möjliga åkommor.

Syftet är att rådgivaren ska få en så säker bild som möjligt, så att han rätt kan bedöma graden av vårdbehov. Men trots sina avancerade funktioner kan stödprogrammet vid rådgivningen aldrig bli en hundraprocentig garanti.

– Det här är ingen "final solution", det är svårt, säger Lars Olov Hensjö på landstingsägda bolaget Sjukvårdsrådgivning.

Ivan Garcia
ivan.garcia@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".