Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Japan

Ericsson går bra trots ekonomisk kris

Publicerat måndag 7 september 2009 kl 07.32
Ericssons Japanchef Fredrik Alatalo. Foto: Staffan Sonning/SR.

Japan är en av Sveriges viktigaste handelspartners i Asien. Men nu minskar Japans import kraftigt, och frågan är vilken näringspolitik Japans nya regering ska driva. För telekomföretaget Ericsson är Japan en nyckelmarknad.

Ericssons affärer i Japan har än så länge inte drabbats av landets ekonomiska kris. 

– Vi sitter i en industri som turligt nog inte har drabbats i konsumentleden så hårt än, och det märks även här i Japan, säger Fredrik Alatalo, Japanchef för Ericsson.

– Konsumenterna fortsätter att ringa, de kommer till i våra kunders nät, vilket innebär att våra kunder måste investera, säger Fredrik Alatalo.

Det är väl kanske så i den moderna världen, att just telefoner och att ringa och kontakter, det är ett av det sista man drar ner på?

– Ja, så är det nog, men å andra sidan, det finns en gräns. Jag tror att den japanska ekonomin, de japanska konsumenterna… det finns en risk att om den här krisen håller i sig, så börjar man se sig om och sparar på telefonin. Men som sagt, än så länge ser det ganska bra ut, säger Fredrik Alatalo.

Ericsson har i dag ungefär tre procent av sin totala försäljning i Japan. Ericsson är det största av alla utländska, eller internationella, telekomföretag i Japan.

Men jämför man också med de japanska inhemska företagen, så är Ericsson fortfarande ett småsyskon.

– Så potentialen är att vi ska växa genom att ta stora delar från våra konkurrenter. Och det finns potential att göra det, och gör vi det, så blir vi något okänsliga för hur själva den japanska ekonomin utvecklar sig, säger Fredrik Alatalo.

Men går det i ett nationalistiskt land som Japan?

– Det skulle jag säga att det går, även om förändringen inte går med raketfart, och det tar lite tid. Tittar du tjugo år tillbaka, åtminstone inom telekomsektorn, så har den öppnats upp på ett helt annat sätt, säger Fredrik Alatalo.

– Just inom Ericssons starka område, wireless, alltså mobila system, och tjänster kopplade till det, där jobbar våra kunder, operatörerna, på väldigt lika sätt som man gör i övriga delar av världen. Fast kanske vi får jobba ännu hårdare för att lyckas komma in. Så att det går, säger Ericssons Japanchef Fredrik Alatalo.


Staffan Sonning, Tokyo
staffan.sonning@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".