Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Förbifart Stockholm

Regeringen kör över Naturvårdsverket

Publicerat fredag 4 september 2009 kl 11.51
1 av 2
Naturvårdsverket anser att man borde satsa mer på kollektivtrafik. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.
2 av 2
Känner sig inte överkörd.

Regeringens expertmyndighet, Naturvårdsverket, har i flera remissvar varit mycket kritiskt till vägprojektet Förbifart Stockholm. Projektet strider mot de svenska miljökvalitetsmålen, framför allt klimatmålet, anser Naturvårdsverket.

Verket har framfört att det fanns andra alternativ, som hade varit betydligt bättre från miljösynpunkt med större tyngdpunkt på kollektivtrafik.

Naturvårdsverkets nya generaldirektör Maria Ågren vill nu tona ner kritiken.

– Naturvårdsverket har ju gjort de bedömningar som vi har gjort utifrån de underlag vi har fått. När sedan ärendet hanteras vidare och regeringen fattar sina beslut då grundar man väl de på ett antal parametrar som är utöver de bedömningar som vi har gjort, säger hon.

Är det något i er syn på detta som har ändrats?

– Nej, utifrån det underlag som vi har, de siffror som vi har tagit del av, så har vi den uppfattning vi har, naturligtvis.

Trafiken med den nya leden väntas öka med tre-fyra procent, men trots förbifarten beräknas trafikarbetet i innerstan i Stockholm bara minska med sex procent.

Naturvårdsverket föreslog under den förre generaldirektören att trafikverken tillsammans borde utreda andra alternativ, som bättre svarar mot miljömålen.

Det förslaget har regeringen inte gått vidare med. Men Maria Ågren vill inte se det som att Naturvårdsverket har blivit överkört i processen.

– Jag uppfattar inte att vi har blivit överkörda utan jag uppfattar att vi som expertmyndighet har gett ett utlåtande utifrån vår roll och utifrån vår uppgift. Att man sedan i den slutliga bedömningen tar hänsyn till andra parametrar som inte vi har i uppgift att titta på, tycker jag är helt naturligt, säger Maria Ågren.

Regeringen sätter stort hopp till en ny bilpark i framtiden, som inte drivs på fossila bränslen. Där handlar det delvis om ny teknik, som ännu inte är färdigutvecklad.

Ett eventuellt förbud mot fossildrivna bilar skulle sannolikt kräva internationella överenskommelser. Så vad finns det då för förutsättningar att trafiksektorn ska uppfylla klimatmålet?

– Det beror helt på vilka övriga åtgärder som regeringen kommer att vidta för att förändra parken. Att bilparken kommer att förändras är något som vi hoppas och ser fram emot. Men i vilken takt det kommer att ske beror helt på vilka villkor som kommer att råda.

Ser du något i det här projektet som det ser ut nu som kan göra att man kommer att uppfylla miljökvalitetsmålet?

– Det finns säkert åtgärder som regeringen kan vidta för att skynda på utvecklingen av fordonsparken och det är väl en förutsättning för att mans ka kunna nå målen, säger Maria Ågren, generaldirektör för Naturvårdsverket.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".