Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saabfinansiering löst enligt regeringen

Publicerat måndag 7 september 2009 kl 12.34
Jöran Hägglund.

Även regeringen bekräftar nu att den känner till hur Koenigsegg Group vill finansiera sitt köp av Saab Automobile. Koenigsegg har tidigare saknat omkring tre miljarder kronor i privat kapital för att kunna få Saab på fötter igen, men det ska nu ha lösts. 

– De har beskrivit för oss hur finansieringsgapet har lösts och jag utgår ifrån att de också kommer att redovisa det publikt, när de har möjlighet och det är rätt tillfälle att göra det, säger statssekreterare Jöran Hägglund (C).

Hur bedömer du den här finansieringslösningen?

– Ja, vi granskar den ju själva också för att se hur hållfast den är. Så det är väl för tidigt att säga vare sig bu eller bä, men är det så att den är hållfast är det naturligtvis ett stort steg framåt, säger Hägglund.

Jöran Hägglund vill inte säga hur Koenigsegg Group har fått in pengarna, men enligt uppgifter till Ekot lär minst en annan biltillverkare än nuvarande ägaren General Motors vara beredd i investera i Saabs framtid.

Jöran Hägglund beskriver de nya privata pengarna som ett första steg på Saabs väg mot det nödvändiga lånet på drygt fyra miljarder kronor från Europeiska Investeringsbanken, EIB. Men flera steg återstår; bland annat ska EIB granska trovärdigheten i Saabs olika miljörelaterade projekt och så ska EU-kommissionen säga ja till att staten går in med de garantier som krävs för att Saab ska få lånet.

Och en stor stötesten blir sedan om statliga Riksgälden och slutligen regeringen bedömer att Saab Automobile kan ställa ut tillräckligt med säkerheter för att staten ska våga ge några lånegarantier.

– Vi har ju en rätt konservativ syn på värderingarna, just för att vara säkra på att skattebetalarnas pengar inte riskeras i onödan, så det medskicket har ju Riksgälden i sitt arbete.

En bilfabrik i Trollhättan till exempel, en konservativ värdering av den, hamnar man på miljarder eller är det miljoner man pratar om?

– Det är ju omöjligt att svara på. Det enda jag tror mig kunna säga utifrån andra erfarenheter är att det inte räcker med det bokförda värdet. Det kommer att vara en lägre värdering än så, säger statssekreterare Jöran Hägglund.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".