Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Baic vill satsa pengar i Saab Automobile

Publicerat onsdag 9 september 2009 kl 14.11

Uppdaterad: 15:51
Den kinesiska biltillverkaren Baic vill satsa pengar i Saab Automobile. Baic och Koenigsegg Group har i dag undertecknat en avsiktsförklaring, som kan möjliggöra för Koenigsegg att finansiera köpet av Saab, det säger vd Christian von Koenigsegg.

– Vi får ihop finansieringen som krävs med hjälp av Koenigsegg Group, Baic och säljaren som är GM, säger vd för Koenigsegg Group Christian von Koenigsegg.

Hur mycket pengar går Baic in med? Handlar det om tre miljarder, den summa som har nämnts under de senaste veckorna här?

– Det är i runda svängar de beloppen som har nämnts i media som stämmer.

Beijing Automotive, Baic, var Kinas femte största biltillverkare förra året, med en produktion på över 770 000 bilar under 2008. I år räknar bolaget med att producera över en miljon bilar, främst då till den snabbt växande kinesiska bilmarknaden.

Den marknaden hoppas Saab Automobile få bättre tillgång till med hjälp av en kinesisk delägare. Enligt informationsdirektören Eric Geers kanske Baic kan hjälpa Saab att spara en del pengar.

– Det är alltid till en del bekymmer när man exporterar till Kina att man får en del tullkostnader och kan vi undvika det på något sätt så är det bra affärsmässigt,

Kan Baic hjälpa er med det?

– Det får vi se naturligtvis men det finns många planer. Tyvärr kan vi inte gå in på det allt för mycket just nu.

Baic vill alltså satsa pengar i Saab, och enligt avsiktsförklaringen ska Baic köpa en minoritetspost i Koenigsegg Group, som ju i sin tur vill köpa Saab av amerikanska GM.

Bilindustrianalytikern Christer Karlsson håller med om att affären kan öppna upp möjligheter för Saab på den kinesiska bilmarknaden - men han pekar också på risken för att svenska jobb kan hamna i Kina.

– Det finns en uppenbar risk att det uppstår ett alternativ att man lägger en produktionsanläggning där. Volvo har redan har redan produktion av S40 och en förlängd S80 så att det här skulle finnas en möjlighet att producera Saab till en lägre produktionskostnad, framförallt inte bara en lägre produktionskostnad utan också en produktion som ligger nära en stor, intressant marknad, säger Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School.

Hur aktuellt är det nu att flytta tillverkningen till Kina?

– Det kan inte jag gå in på just nu. Vi arbetar just nu mycket med tillverkningen i Trollhättan. Det är en stor fråga för oss just nu, säger informationsdirektören Eric Geers.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Pär Ivarsson
par.ivarsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".