Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ironi om Pol Pots Kambodja väcker kritik

Publicerat onsdag 9 september 2009 kl 16.25

I dag öppnar utställningen om folkmordet i Kambodja på Forum för levande historia i Stockholm. En reklamfilm som har lagts ut på Youtube kritiseras för sin ironiska ton och anklagas för att förfalska historien om folkmordet.

Så här låter det i reklamfilmen:

”Åk till landet kallat det demokratiska Kampuchea, ett land där 1,7 miljoner människor dör till följd av svält och tortyr.”

På bild syns utmärglade barn, men de barnen svälter inte på grund av Pol Pot. Bilden är tagen efter hans tid, då Vietnams invasionsarmé i Kambodja inte lät humanitärt bistånd komma fram.

Peter Fröberg Idling är författare och har tidigare skrivit en bok om just det som utställningen vill skildra.

– Den bilden, hur den används, tycker jag är historieförfalskning. För att illustrera ett folkrättsbrott så använder man bilder från ett helt annat sammanhang.

Forum för levande historia erkänner att det har gått fel. Eskil Frank är överintendent.

– Den togs ungefär sex eller åtta månader senare efter det att Pol Pot hade störtats. Det är naturligtvis olyckligt att vi kan beslås med att inte ha en exakt kronologiskt korrekt bild, säger Eskil Frank.

I reklamfilmen för utställningen sätter en man på sig röda så kallade Mao-glasögon som gör att bilder av folkmordet i Kambodja förvandlas till bilder av ett glatt, hårt arbetande folk. Det är en ironi över en svensk delegation som reste till Kambodja och blundade för folkmordet.

”Barnarbete? Nej nej nej nej nej, det är ju utbildning. Vad lyckliga de är att få lära sig!”

– Jag tycker att det är ett slags övergrepp på de här människorna för att bilderna på de här barnen som figurerar, man vet inte vad som hände med dem efteråt, eller vad de har gått igenom innan. Nu används de här bilderna bara som rolig illustration, säger Peter Fröberg Idling

Forum för levande historia säger att den ironiska tonen riktar sig mot den svenska delegationen, inte mot offren för folkmordet.

Ironin var dock helt medveten, och ett sätt att locka nya besökare till museet.

– Det är väl det som ibland kallas för den ironiska generationen, mellan 20 och 35 år. Vi gjorde den bedömningen att vi med den ironiska tonen kunde nå dem på ett bättre sätt, säger Eskil Frank.

Jesper Lindau
jesper.lindau@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".