Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Strikta krav om Saab får lån av EIB

Publicerat torsdag 10 september 2009 kl 03.00
Foto: Ferdinand Ostrop/Scanpix.

Om Saab får lånet från Europeiska investeringsbanken, EIB, på drygt fyra miljarder kronor så är villkoren hårda för vilka delar av utveckling och produktion som måste stanna kvar inom EU.

Saab vill låna pengar till att utveckla mer miljövänliga bilar och det faktum att Saab nu antagligen får en kinesisk minoritetsägare innebär inte något problem så länge EIB:s regelverk följs.

– Vi kan låna ut pengar till sådana projekt om forskningen och utvecklingen bedrivs i EU och de immateriella rättigheterna ägs av, i det här fallet, nya Saab. Att det finns en delägare utanför EU är i sig inte något problem, säger Eva Strejber, vice vd för banken EIB.

Om Saab får ja på sin låneansökan väntas bli klart i mitten av oktober. EIB gör just nu en utvärdering av hela Saab och som Eva Strejber säger vänder man på varje sten för att undersöka bolagets återbetalningsförmåga.

Vanligtvis tar ett lån av den här storleken mellan fem och tio år att betala tillbaka, och under den tiden får alltså ingen verksamhet som har med forskning och utveckling på miljöområdet flyttas till Kina eller andra länder utanför EU.

 – Vi följer det här i detalj och det är också så att när vi finansierar forskning, utveckling och innovation och även andra saker så följer vi upp att det vi lånat ut pengar till också faktiskt görs.

Tidigare har Saabs nya tilltänkta minoritetsägare, den kinesiska biltillverkaren BAIC, sagt att köp av utländska bolag inte är intressanta såvida inte patenträttigheter och forskning kan flyttas till Kina.

"Kinesiska biltillverkare saknar inte produktionskapacitet eller utrustning, så utan patent blir det meningslöst", har Xu Heyi, styrelseordförande för BAIC, sagt till Reuters.

Men Christian von Koenigsegg, vd för Koenigsegg Group, säger att BAIC är helt införstått med Europeiska investeringsbankens villkor och att reglerna för kunskapsöverföring inte kommer sätta hinder i vägen för affären.

– Det här handlar inte om något förvärv utan BAIC går in som minoritetsägare i Koenigsegg Group. Att Saab och Koenigsegg i framtiden möjligtvis kan hjälpa BAIC med teknikutveckling och så vidare har absolut ingenting med Saabs gröna- och säkerhetsprojekt med EIB att göra, utan med Saabs egna modellprogram, säger Christian von Koenigsegg.

Lotten Collin
lotten.collin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".