Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilindustrins karta ritas snabbt om

Publicerat torsdag 10 september 2009 kl 07.41

I går kom beskedet att Koenigsegg har ingått ett avtal med kinesiska BAIC om köpet av Saab Automobile från GM. Och det går fort nu i bilindustrin. Allra fortast går det i Kina.

Det går fort nu i bilindustrin efter katastrofåret och genomklappningen i USA. Allra fortast framåt verkar det gå i Saabs nya ägarland Kina.

Enligt en rapport från den kinesiska regeringen i mars 2009 ska landets fordonsindustri omorganiseras från grunden. Och planerna är svindlande.

Fram till 2011 ska de 117 olika biltillverkarna som utgör fordonsindustrin, med bistånd av regeringens styrande hand, integreras och omorganiseras i fyra stora nationella tillverkare och fyra mellanstora regionala bolag.

De fyra stora ska bli FAW, SAIC, DFM och Chana. De fyra mellanstora ska bli BAIC, GAIG, Chery och Sinotruk.

Både Saab i Beijing Automobile Works Company, BAIC, och eventuellt Volvo PV i Geely, kommer att hamna i ägargruppen medelstora bolag.

Den kinesiska regeringens plan är större än så. Efter 2011 ska fordonsindustrin fortsätta strukturförändringen för att på sikt bestå av två eller tre företagsgrupper med vardera en produktion om minst två miljoner fordon per år, och fyra eller fem medelstora företag med en produktion på minst en miljon fordon per år.

Det är i den produktionsmiljön som gamla svenska industriklenoder ska finna sin hemvist. 

Kina är redan i dag den snabbast växande marknaden, med hundratals miljoner potentiella bilköpare. Och sannolikt också världens största bilmarknad, men kampen om förstaplatsen förs stenhårt mot USA och varierar månad för månad.

Den senaste statistiken visar att månadsförsäljningen i USA ligger på 884 000 bilar på årsbasis medan Kina ligger på 735 000, men enstaka månader har det sålts fler bilar i Kina än i USA.

Ökningen blev 90 procent i augusti Kina till exempel.

Avtalet mellan Koenigsegg och Baic om Saab kan ge nya tillväxtmöjligheter för Saab och BAIC:s produkter gemensamt i Kina och internationellt är det tänkt.


Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".