Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många kan få dyrare digital-tv

Publicerat söndag 13 september 2009 kl 17.07
Det kan bli upp till 1 000 kronor dyrare per år att titta på digital kabel-TV. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

Det kan bli dyrare att titta på digital kabel-tv för tiotusentals hushåll ute i landet. Och små kabel-tv-bolag riskerar att slås ut efter att bland andra Viasat och TV4 ändrat villkoren för hur bolagen får sända deras kanaler.

Enligt Daniel Nordqvist, som är ordförande i Svenska kabel-tv-föreningen som representerar små och mellanstora kabel-tv-bolag, kan det bli upp till 1 000 kronor dyrare per år att titta på digital kabel-tv för runt 100 000 hushåll på mindre orter ute i landet.

Ett 40-tal små och mellanstora kabel-tv-bolag tvingas nämligen höja avgifterna för att ha råd med teknisk utrustning som skyddar näten från piratkopiering.

De stora operatörerna, som till exempel Comhem, har redan systemet, som innebär att tittaren får ett kort till sin digitalbox och som medför en månadkostnad.

Men eftersom de mindre bolagen inte ansåg sig ha råd med det systemet så gav flera tv-kanaler, bland andra Kanal 5, TV3 och TV4:s betalkanaler, dem tillåtelse att slippa det. Men i våras ändrade de sig och kräver nu alltså att även de små bolagen skyddar sina nät.

Karin Zingmark, presschef på Viasat som äger bland annat TV3, säger att det var ett felaktigt beslut att göra ett undantag för bolagen.

– Det här är ett resultat av missriktad välvilja från vår sida. Man ville hjälpa några små kabelbolag att få digital signal. Men det var ett fel helt enkelt. Det strider mot de rättighetsavtal som vi har.

Tv-kanalerna menar alltså att det är rättighetsinnehavarna, bland annat filmbolag i Hollywood som kräver att näten ska skyddas. För de mindre kabel-tv-bolagen innebär det nu en investering på minst 50 000 kronor. Men det innebär inte bara dyrare tv för kunderna, enligt Daniel Nordqvist, utan kostnaderna riskerar också att slå ut flera företag som helt enkelt inte har de pengarna.

Märta Rydbeck är distributionschef på TV4 och hon håller med om att det kan bli svårt för vissa små bolag att hävda sig i konkurrensen. Men hon säger samtidigt att kanalerna inte har något ansvar för de konsekvenser som de nya villkoren kan medföra.

– Jag tycker inte att vi har något ansvar i den bemärkelsen därför att det här handlar om en teknikutveckling och det är upp till näten själva att kunna ta de konsekvenserna som är vad det gäller ändrade spelregler.

Cecilia Khavar
cecilia.khavar@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".