Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lastbilsstölder kostar en miljard

Publicerat söndag 13 september 2009 kl 11.43
Lastbilar stjäls från åkerierna. Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

Kostnaderna för lastbilsstölder uppgick under förra året till drygt en miljard kronor, det visar en unik kartläggning som gjorts på Handelshögskolan i Göteborg.

Lastbilschauffören Jörgen Jägerbrink från Nybro arbetar på ett av alla de åkerier som drabbats av stölder.

– Visst känns det när man ligger och kör med ett helt ekipage med värdefulla grejer att det är eftertraktat. Då tittar man i backspegeln lite extra om det är någon bil som ligger lite för länge bakom. Man vet ju aldrig, säger Jörgen Jägerbrink.

Studenter vid Handelshögskolan i Göteborg har på uppdrag av polisen i Västra Götaland räknat på vad stölderna från lastbilar egentligen kostar. Och resultatet visar att stölderna under förra året kostade drygt en miljard kronor. Ungefär hälften i direkt stöldvärde och resten i omkostnader.

– I slutändan är det du och jag som konsumenter som kommer få betala det på ett eller annat sätt. Och det tycker jag inte är riktigt rättvist, utan vi måste börja titta på allas ansvar, säger Per-Arne Nilsson, kriminalinspektör vid polisen i Västra Götaland.

Polisen misstänker att en stor del av stölderna begås av organiserade ligor. Att det låg mycket organisation bakom den stöld som drabbade åkeriet där Jörgen arbetar tycks upppenbart.

– Här på åkeriet blev vi av med ett helt släp. Det stod på inhägnat område men det försvann.

De tog hela släpet?

– Ja, och sedan tog de en bil från ett annat åkeri och drog släpet med, säger Jörgen Jägerbrink.

Stölder från lastbilar har varit ett problem under många år, men genom att faktiskt visa vad stölderna kostar hoppas polisen att branschen framöver ska ta ett större ansvar för att stoppa utvecklingen, säger Per-Arne Nilsson.

– I Sverige finns det åkerier som är mönsteråkerier och som inte har ett enda angrepp. Då kan man fråga sig varför de inte har det? Jo, för de har ordning och reda i leden. De har rätt folk anställda, de transporterar godset på rätt sätt, på rätt tider och stannar på rätt platser. De får inga angrepp, men de som nonchalerar de här parametrarna råkar ut för brott, säger Per-Arne Nilsson.

David Svanberg
david.svanberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".