Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare okunniga om funktionshinder

Publicerat onsdag 7 oktober 2009 kl 09.54

Elever med funktionshinder får inte alltid den utbildning de har rätt att få, eftersom inte alla lärare känner till hur sådana elevers inlärning påverkas. Det konstaterar Skolinspektionen i en granskning av situationen för elever med funktionshinder.

Slutsatsen är att de funktionshindrade elevernas rätt till likvärdig utbildning inte är säkrad, på grund av lärarnas bristande kunskaper.

Granskningen är gjord vid 24 grundskolor.

Skolinspektionen rekommenderar skolorna att öka lärarnas kunskaper i ämnet, att förbättra informationen till alla på skolan, att se till att lokalerna fungerar för alla elever och omedelbart sätta stopp om det finns tecken på att en elev med funktionsnedsättning kränks.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".