Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever ska få betygsätta sina lärare

Publicerat onsdag 7 oktober 2009 kl 12.21

Uppdaterad: 16:35
Det omdiskuterade försöket i Malmö där elever sätter betyg på sina lärare skall nu utökas. Försöket har enligt Malmö Stad blivit så bra att fler skolor ska delta.

Förslaget om att införa betyg eller omdöme möttes först av protester, berättar grundskolelärare Annelie van Lunteren.

– Den första reaktionen var mycket oro och undran om vem som hade bestämt detta och var allt kom ifrån. Reaktionen var negativ från början. Sedan när det väl var gjort kändes det faktiskt riktigt bra. Det blev bra för barnen också, att de och deras tankar fick komma i fokus, säger hon.

15 frivilliga lärare och 500 elever har deltagit i pilotprojektet där elever har fått svara på 18 olika påståenden om sina lärare som till exempel:

"Får du beröm när du gjort något bra?" eller "Min lärare förklarar så att jag förstår".

Anisa Majro och Zeferis Knutas i årskurs sju på Möllevångsskolan har fått sätta betyg på sina lärare.

– Det var bra att vi gjorde det så att lärarna fick reda på hur de skulle kunna förbättra sig. Och det blev faktiskt bättre, säger Zeferis Knutas.

– Jag tycker att det var svårt för jag har inte haft dem som lärare så länge, säger Anisa Majro.

Tycker ni att det är bra att man har ett sådant här system?

– Ja, för då vet lärarna hur de ska bli bättre, säger Anisa Majro.

– Vi fick vara anonyma så det var också bra, säger Zeferis Knutas.

Till våren kommer en skola i varje stadsdel att delta och det kommer inte längre att vara frivilligt.

Tanken är att Malmös samtliga 25 000 elever så småningom skall få ge omdömen om sina lärare.

Men enligt Henric Kahlmeter, barn- och ungdomschef i stadsdelen Fosie, handlar det inte om använda enkäterna för att hitta dåliga lärare.

– Det vi ser här är ju möjligheten för elever och lärare att tillsammans förbättra undervisningssituationen, säger han.

Men ni vill inte kalla det för betyg?

– Nej, vi ser inte att detta som ett betyg. Ett betyg kräver att det finns en sorts norm att lägga det emot, ett slags mall om att så här ska det vara. Och så är ju inte läraryrket. Utan detta handlar om varje elevs omdöme om sin lärare. Och ett omdöme är subjektivt och därför så försvinner all vetenskaplighet i detta. Det är just ett omdöme som kan ge en fingervisning, säger Henric Kahlmeter.

Grundskolelärare Annelie van Lunteren har inget emot att försöket utökas och i förlängningen permanentas. Det handlar om hur resultatet av enkäterna används, anser hon.

– Det är viktigt att det kommer till en själv. Det är inget som ska användas till att sätta löner eller när att man ska rekrytera folk, utan att det är mitt verktyg i mitt arbete med en grupp elever, säger hon.

Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund, är mycket kritisk och menar bland annat att det fortfarande är oklart hur betygen eller omdömena kommer att användas av rektorer och skolledning.

– Jag är tyvärr övertygad om att vi inom kort kommer att se att ett lönekriterium kommer att vara de här betygen som eleverna har satt på sina lärare, bland annat om Malmö Stad, säger hon.

Men du har ingenting emot att man kan så att säga utvärdera det som händer i klassrummen?

– Det tycker jag är en självklar del av varje lärares arbete, säger Metta Fjelkner.

Jens Ericson, Malmö
jens.ericson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".