Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo PV förlorar slaget om Kina

Publicerat fredag 9 oktober 2009 kl 18.00

Snart väntas definitivt besked om att General Motors har lyckats sälja ett av sina märken till Kina, den extrastora SUV-modellen Hummer.

Köpekontrakt påstås komma att skrivas under inom kort. Samtidigt visar nya försäljningssiffror att Fordägda Volvo PV har det tufft i Kina.

Det är den amerikanska dagliga affärstidningen Wall Street Journal som skriver att en affär är nära förestående mellan GM och Heavy Industrial Machinery.

Köpesumman anges till 150 miljoner dollar, motsvarande ungefär 720 miljoner kronor.

Bolaget ligger i Chendu i Sichuanprovinsen, den folkrikaste av provinserna i Kina med 100 miljoner invånare, och med den utrotningshotade jättepandan som natursymbol.

Hummer kommer att ha kvar huvudkontoret i Detroit.

Om affären kan ros i hamn är det faktiskt den första som genomförs i efterdyningarna av bilkrisen i USA och försöken att sälja varumärken.

Opel, Saab och Volvo är till exempel till salu men ännu har inga faktiska affärer gjorts med dem.

I dag publiceras också försäljningssiffror för premiumbilar på den kinesiska marknaden, världens mest snabbväxande. Det är ingen rolig läsning för Fordägda Volvo PV.

De tre tyska premiummärkena Audi, BMW och Mercedes verkar köra ifrån Volvo rejält.

Audi ökade med 37 procent i september och sålde mer än 15 000 bilar. För hela perioden januari till september har Audi sålt ungefär 109 000 bilar i Kina.

För BMW är motsvarande siffror 7 600 sålda i september, upp 35 procent, och 59 500 sålda under årets tre första kvartal.

Mercedes sålde 6 800 bilar i september, upp 56 procent, och 45 400 bilar hittills i år.

För Volvo PV är siffrorna inte lika fina. Ägaren Ford har satsat för sent och för lite, skriver Pekingtidningen China Daily i dag.

Visserligen åker Volvo med upp i den allmänna försäljningsboomen, plus 42 procent från januari till augusti, men antalet sålda bilar hittills i år är bara 12 000, alltså lite fler än vad BMW och Mercedes säljer per månad, och färre än vad Audi säljer per månad.

Man kan nog säga att Ford med Volvo PV ser ut att ha förlorat slaget om premiummarknaden i Kina.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".