Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Krisen staplar konkurser på hög

Publicerat tisdag 13 oktober 2009 kl 07.00
Delar till ett whiplash-skydd i bilsäten spottas ur den stora maskinen på Precomp Solutions i Ulricehamn. Foto: Jens Möller/SR.

Marknadsläget för företag inom fordonsbranschen är så dystert att konkursförvaltaren Peter Rimo nu har tagit till ett ovanligt grepp. Han lägger konkurser i malpåse i väntan på att konjunkturen ska bli bättre.

Marknadsläget för företag inom fordonsbranschen är så dystert att konkursförvaltaren Peter Rimo nu har tagit till ett ovanligt grepp. Han lägger konkurser i malpåse i väntan på att konjunkturen ska bli bättre.

– När det kommer ut mycket objekt på marknaden så blir priserna sämre och man har sett i konkursauktioner att man har fått sämre betalt för konkursobjekt, säger Peter Rimo.

Maskiner och så vidare då?

– Ja, exakt. Och i det här fallet har vi valt något ovanligt. Vi har lagt det i malpåse, säger konkursförvaltaren Peter Rimo.

Vid en konkurs ska konkursförvaltaren, enligt lag, så snabbt som möjligt omvandla det konkursade företagets tillgångar till reda pengar. Sedan ska pengarna fördelas mellan olika fordringsägare.

Men när det gäller lackeringsföretaget Wermland Industrial Coating i Arvika så har det gått väldigt trögt. Konkursförvaltaren Peter Rimo upplever att ingen har velat betala ett vettigt pris för konkursboets maskiner och en fastighet.

Därför har han alltså valt att lägga konkursen i malpåse, efter samråd med konkursboets största kreditgivare. Nu hoppas han i stället kunna genomföra en försäljning till våren.

– I det här fallet har vi valt att vänta in en bättre konjunktur. Hur stora volymer som finns till våren, det är ju svårt att säga, säger Peter Rimo.

Ekot har pratat med flera advokater som förvaltar konkurser inom fordonsbranschen. Alla bekräftar att det är mycket svårt att sälja till exempel maskiner i dag. "Fullständigt dött", är en advokats beskrivning av marknadsläget.

Däremot är det ingen som har hört talas om att man tidigare har lagt en konkurs i malpåse just på grund av dålig konjunktur och det säger kanske en del om hur tufft läget är för underleverantörer inom fordonsindustrin.

Under fordonskrisen har sexton av branschorganisationen Fordonskomponentgruppens medlemmar gått i konkurs.

Men enligt Peter Rimo skulle de nog ha varit fler om marknadsläget hade varit bättre så att banker och andra fordringsägare hade mer att tjäna på att begära ett företag i konkurs.

– Det har inte blivit så många konkurser som man egentligen har förväntat sig. Man kan fråga sig anledningen till det. Jag tror bland annat att det beror på att man ser att man får väldigt dåliga värden ut av en försäljning av konkursobjekt. Jag tror att många gör den bedömningen. Därför kanske man jobbar mer med företaget för att lämna anstånd med betalning för att senare kunna få betalt, säger Peter Rimo.

Men från branschorganisationen Fordonskomponentgruppen säger man att det finns flera aktörer på marknaden som faktiskt letar efter hela verksamheter att köpa och ta över. Har du inte lyckats hitta dessa personer?

– Nej, för att just när det gäller bemålningsindustrin inom fordonsbranschen så tror jag att det är många som har väldigt låg volym. Det är svårt att sälja en rörelse om man inte samtidigt har en mängd kunder, säger konkursförvaltaren advokat Peter Rimo.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".